FNV overhandigt Witboek Aanbestedingen aan Schiphol

Hogere lonen en hogere bezettingsgraad

portret Niels Kater
Door Niels Kater 15 juli 2024

De FNV heeft vandaag het ‘Witboek Aanbestedingen’ overhandigd aan de directie van Schiphol Group. Dit witboek bevat duidelijke eisen en aanbevelingen voor het aanbestedingstraject de komende jaren, zoals leefbare lonen, meer vaste contracten en voldoende personeel.

‘Het is misschien wel het belangrijkste aanbestedingstraject van Nederland’, zegt Jaap de Bie, campagneleider Schiphol. ‘Vrijwel iedere Nederlander die op vakantie gaat met het vliegtuig krijgt er vroeg of laat mee te maken. Voor hen en vooral ook voor de werknemers op Schiphol is het van groot belang dat het aanbestedingstraject zorgvuldig verloopt.’

Hogere werkdruk

Er zijn inmiddels stappen gemaakt, maar het moet volgens De Bie beter: ‘In het verleden zagen we dat er vooral naar de prijs werd gekeken bij een aanbesteding. Maar inmiddels wordt er ook naar andere factoren gekeken. Daar zijn we blij mee, maar er moet meer gebeuren. Dat zit hem met name in de bezettingsgraad. Die moet omhoog. De race naar de bodem is gestopt, nu moeten we de race naar boven inzetten.’

Ervaren collega's

Ton Kukler werkt bij de bagage-afhandeling. Hij ondervindt elke dag aan den lijve dat de bezettingsgraad te wensen over laat: ‘De werkdruk is ontzettend hoog: wat wij nodig hebben is een minimumbezetting en ervaren collega's.’

Cijfers

In 2010 werkten er nog 5,7 fte per 10.000 passagiers op Schiphol, maar dat is gedaald naar 4,2 fte in 2019. Deze toename van werkdruk verhoogt de kans op fouten en onveilige situaties, zoals verkeerd geladen vliegtuigen. Bovendien is het aantal flexcontracten gestegen van 10% in 2010 naar bijna 23% nu, wat leidt tot een hoger verloop en onzekerheid.

Rust bij personeel

Eugene Janse werkt als beveiliger op Schiphol en hij is duidelijk: ‘Voorkom wisselingen van personeel zoveel mogelijk en zorg dat alle voorwaarden goed meegaan: dat geeft rust bij het personeel.’

Leefbaar loon en structurele verbeteringen

Ondanks goede afspraken in recente cao's, zorgen lage lonen voor een hoog personeelsverloop. De FNV eist leefbare lonen van minimaal 16 euro per uur, meer vaste contracten en voldoende personeel om het werk veilig en effectief uit te voeren. Schiphol moet ervoor zorgen dat alle uitvoerende partijen zich houden aan cao's, sociale rechten en arbeidsrechten.

Eisen van de FNV

De belangrijkste eis van de vakbond is dat de lonen omhoog gaan om uitstroom van werknemers te voorkomen. Dit zal de bezettingsgraad verbeteren en de werkdruk verminderen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.