FNV stelt KLM aansprakelijk voor fysieke overbelasting op Schiphol

Rekening moet naar werkgevers

portret Niels Kater
Door Niels Kater 3 september 2024

De FNV heeft KLM aansprakelijk gesteld voor de ernstige fysieke overbelasting van medewerkers op Schiphol. Medewerkers in de bagageafhandeling hebben blijvende lichamelijke en financiële schade opgelopen na jaren van onhoudbare werkomstandigheden. FNV waarschuwde in het verleden al vaker voor de gevolgen, maar eist nu een schadevergoeding voor leden die ziek zijn geworden.

Volgens de vakbond blijft het niet bij KLM en zullen meerdere werkgevers op Schiphol aansprakelijk worden gesteld. ‘In de race naar de bodem heeft de luchtvaart jarenlang beknibbeld op de arbeidsomstandigheden van luchthavenwerkers, zegt John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart. ‘De gevolgen zijn desastreus: blijvende fysieke schade, verstoorde carrières en een toekomst vol onzekerheid voor de getroffenen. We zullen er alles aan doen om recht te halen voor deze medewerkers.’

Lichaam kapot gegaan

De vakbond maakt zich al jaren hard voor betere arbeidsomstandigheden op de nationale luchthaven, maar de situatie blijft schrijnend. Veel werknemers hebben zware fysieke schade overgehouden aan hun werk. ‘Onze lichamen zijn kapotgegaan door jarenlang zwaar sjouwen’, zegt Walter van der Vlies, Grondmedewerker bij KLM en actief FNV lid. ‘Velen van ons zijn niet meer in staat om te doen wat ze ooit wel konden en dat is ontzettend pijnlijk. Dit had nooit mogen gebeuren.’

Verantwoordelijkheid

De FNV benadrukt dat de werkgevers niet weg mogen komen met het negeren van hun verantwoordelijkheid. Vorig jaar kregen maar liefst 300.000 mensen gezondheidsklachten vanwege hun werk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit betekent dat werkgevers te weinig effectieve preventieve maatregelen treffen.

Rekening moet naar werkgevers

’Driehonderdduizend arbeidszieken is een absurd hoog aantal’, reageert Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Fysieke overbelasting kost mensen hun gezondheid en daarbovenop ook hun inkomen. Zijzelf en wij als samenleving betalen daar de rekening voor terwijl die rekening bij de werkgevers hoort, die zijn vaak nalatig geweest.’

Duidelijk signaal

KLM is als grootste werkgever op Schiphol verantwoordelijk voor meer dan tweederde van de werkzaamheden in de bagageafhandeling. ‘We beginnen daarom met het aansprakelijk stellen van KLM’, legt Van Dorland uit. Het is een niet mis te verstaan signaal naar de andere werkgevers: de FNV laat niet toe dat werknemers lijden onder slechte arbeidsomstandigheden. Werk hoort zo te worden ingericht dat niemand er ziek van wordt.’

Investeringen

Onlangs kondigde Schiphol aan 6 miljard te investeren in infrastructuur en ook KLM is ook druk bezig met het verbeteren van arbeidsomstandigheden. ‘Maar’, zegt Van Dorland: ‘dit ontslaat de Luchtvaartsector en de werkgevers niet van hun verplichting om een veilige en gezonde werkomgeving te bieden. Er moet echt heel veel verbeterd worden.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.