Vakbonden willen dat Schiphol de vorig jaar afgesproken toeslag van € 1,40 voor werknemers verlengt en opneemt in de van toepassing zijnde cao’s, zodat er geen discussie meer over is.
Jaap de Bie, bestuurder FNV Schiphol: ‘Die toeslag is broodnodig gezien de hoge inflatie en de oplopende personeelstekorten. De toeslag heeft effect gehad, er zijn honderden werknemers bijgekomen en de extreme druk is eraf. Toch zien we op verschillende plekken nog steeds flinke tekorten. Als Schiphol de toeslag nu gaat afbouwen naar nul, dan zijn we weer terug bij af.’
De toeslag is nog steeds broodnodig. Zodat werknemers hun vaste lasten en boodschappen kunnen betalen en om personeel aan te trekken en te behouden. Glen Bruynius werkt fulltime als schoonmaker op Schiphol: ‘Door de toeslag verdien ik zo’n € 200 per maand meer. Zo’n bedrag kunnen ik en mijn collega schoonmakers niet missen, zeker niet met deze inflatie.’
De vakbond vindt dat Schiphol als opdrachtgever verantwoordelijk is voor de werkomstandigheden en verbetering van inkomens. Een groot deel van wat er op Schiphol gebeurt, is in opdracht van Schiphol Group. De Bie: ‘Tijdens een aanbesteding concurreren bedrijven te veel op geld en niet op kwaliteit en goede arbeidsvoorwaarden. Jarenlang heeft Schiphol Group zo de race naar beneden aangejaagd.’ De vakbond vindt dat het nu tijd is dat Schiphol Group stuurt op de race naar boven. Door eisen en criteria op te stellen in de aanbestedingen en opdrachten die ze vergeven.
Schiphol Group kan vooruitstrevende afspraken maken over een leefbaar loon op de luchthaven. Maar ook over eisen die worden gesteld aan veilig werk en gezonde roosters. De Bie: ‘De dikke rijen rapporten die er inmiddels liggen, dat is allemaal heel mooi, maar daar hebben de werknemers niets aan.’ Zo wil de FNV dat er afspraken komen over hoeveel bagagemedewerkers nodig zijn om een vlucht af te handelen, afhankelijk van bijvoorbeeld het type toestel. Maar ook door het bestaansrecht van een afhandelingsbedrijf te koppelen aan het naleven van de regels. De Bie: ‘Zorgt een werkgever niet goed voor zijn personeel? Dan mag hij niet meer op Schiphol opereren.’
Vorig jaar is de toeslag, onder druk van de bonden, in het zogenoemde Sociaal Akkoord Luchthavens, vastgelegd. Onder meer om werken op Schiphol aantrekkelijker te maken. Aanleiding waren de lange rijen en kofferchaos op Schiphol tijdens de zomerdrukte. Een van de afspraken was dat beveiligers, schoonmakers, medewerkers van Axxicom en besloten busvervoer een extra toeslag krijgen om zo het personeelstekort aan te pakken.
De actie is op maandag 25 september, van 10.00 - 11.00 uur op Schiphol Plaza (buiten bij de aankomsthal). Daar overhandigen zo'n 75 werknemers van Schiphol een welvaartskat aan het hoofd HR van Schiphol Group. De welvaartskat is het symbool van de FNV-campagne Voor16 voor een hoger minimumloon,