NS Reizigers neemt gezondheidsklachten bij machinisten door lawaaihinder niet serieus

Door Redactie 20 juni 2023

FNV Spoor roept, middels een uitgebreide brief, NS op tot het direct nemen van maatregelen om gehoorschade bij machinisten te voorkomen. Je kunt de brief aan NS lezen onderaan dit bericht. De overlast en gezondheidsschade door lawaai is al jaren onderwerp van gesprek met NS reizigers.

Oordoppen

Zorgen weggewuifd

Onze zorgen werden grotendeels weggewuifd. Uitgevoerde metingen zouden geen aanleiding tot zorg geven en bekende problemen volgens de bronaanpak zouden worden verholpen. Het grote contrast met hoe machinisten dit ervaren, het jarenlang vruchteloos praten en blijvende ontevredenheid onder machinisten bewoog ons daarom om direct de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) te vragen onderzoek te doen.

Metingen NLA

De NLA nam vervolgens het besluit om indicatieve metingen uit te voeren, welke verricht zijn op 5 oktober 2022. Tijdens deze metingen kwam het geluidsniveau wel boven de 70 dB(A), maar niet boven de 80 dB(A). Dit was voor betreffende inspecteurs geen aanleiding voor verdere handhaving, maar mondeling werd ons medegedeeld dat het uitvoeren van een gezondheidsonderzoek wel gewenst was.

Vragenlijst FNV Spoor

In 2022 heeft FNV Spoor onder machinisten een vragenlijst verspreid. De vragenlijst is door bijna 700 machinisten ingevuld, waarvan 449 respondenten hem helemaal hebben ingevuld. De FNV is geschrokken van de resultaten uit de anonieme raadpleging. Samengevat geven machinisten het volgende aan:

• Gehoorschade komt buitengewoon veel voor onder machinisten: 115 machinisten (35%) geven aan dat ze tijdens een medische keuring te horen kregen hebben dat ze een lawaaidip hebben in het gehoor.
  • 58 machinisten (13%) zijn zelfs gewaarschuwd voor een afkeuring vanwege gehoorschade. Dit zijn hoge cijfers. Ter vergelijking de Gezondheidsmonitor van de GGD 2020. Slechts 3,5% van de personen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar heeft een beperking in het horen.
  • Bijna de helft van de machinisten heeft na het rijden van een rit regelmatig een piep of ruis in het oor.
  • 40% van de machinisten met tinnitusklachten denkt dat dit mogelijk door het werk komt. En 45% van de machinisten met tinnitus klachten denkt dat dit daadwerkelijk door het werk komt.
  • 72% van de machinisten geeft aan dat geluidshinder hun concentratie op negatieve wijze beïnvloedt.
  • 96% van alle machinisten wil dat NS geluidshinder aanpakt.
  • 131 machinisten gaven aan dat zij enige vorm van gehoorbescherming dragen tijdens het besturen van de trein.

Verontrustend

De resultaten zijn verontrustend. Het toont aan dat machinisten teveel blootgesteld zijn aan schadelijk geluid. Met als gevolg niet alleen gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis (auditieve klachten), maar ook vermindering van concentratie, hoofdpijn en slaapproblemen (niet-auditieve klachten). Kortom, lawaai zorgt niet alleen voor een korte verstoring van het welzijn of gehoorschade. Dit is met name ingrijpend voor machinisten. In combinatie met de onregelmatige diensten kan lawaai leiden tot een ernstige verstoring van het welzijn en ziekteverzuim. Wat vervolgens tot nog meer druk op individuele machinisten en de gehele organisatie leidt.

Uitgebreid onderzoek

FNV Spoor heeft vervolgens zeer uitgebreid literatuuronderzoek uitgevoerd. Hiervoor is onder andere de database van het gerenommeerde National Institute for Occupational Health geraadpleegd. De bevindingen van ons literatuuronderzoek onderstrepen dat het wel degelijk mogelijk is dat geluid onder de 80 decibel gehoorschade veroorzaakt. De wettelijke limieten beschermen niet in geval van onregelmatig geluid of wanneer je tot een bijzonder gevoelige risicogroep behoort. Wat dit binnen de wettelijke context van de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit betekent, kan je lezen in de brief die wij vandaag (dinsdag 20 juni 2023) hebben gestuurd.

Oproep aan NS

Wij roepen NS Reizigers op de volgende acties te ondernemen:

• Bied binnen 6 maanden een Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek aan naar auditieve en niet-auditieve klachten onder het personeel. Dit onderzoek zal vervolgens op groepsniveau geanalyseerd worden en gedeeld worden met ondernemingsraad en vakbonden. De PAGO moet minimaal met dezelfde frequentie herhaald worden als de medische keuring, maar mogelijk in overleg met de bedrijfsarts vaker. Daarnaast moet het mogelijk zijn voor een medewerker om eerder een PAGO aan te vragen wanneer deze hiervoor aanleiding voelt.
  • Actualiseer binnen 6 maanden de geluidsmetingen in de trein, waarbij conform de stand van de wetenschap ook de kurtosis wordt bepaald. Hierbij zal ook een storingssituatie gesimuleerd worden, zodat er een objectief beeld komt over hoe het is om continu bestookt te worden met alarmsignalen. Nieuw materieel dient na opname in dienstregeling, binnen 6 maanden ook bemeten worden op geluid en het niveau van de kurtosis.
  • Verstrek binnen 2 maanden op maat gemaakte otoplastieken (oordoppen op maat) aan iedere machinist die dat wenst vanwege gezondheidsredenen.
  • Versnel maatregelen om lawaai in de trein terug te dringen.

Zodra er meer nieuws is, hoor je van ons.