FNV Spoor roept, middels een uitgebreide brief, NS op tot het direct nemen van maatregelen om gehoorschade bij machinisten te voorkomen. Je kunt de brief aan NS lezen onderaan dit bericht. De overlast en gezondheidsschade door lawaai is al jaren onderwerp van gesprek met NS reizigers.
Onze zorgen werden grotendeels weggewuifd. Uitgevoerde metingen zouden geen aanleiding tot zorg geven en bekende problemen volgens de bronaanpak zouden worden verholpen. Het grote contrast met hoe machinisten dit ervaren, het jarenlang vruchteloos praten en blijvende ontevredenheid onder machinisten bewoog ons daarom om direct de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) te vragen onderzoek te doen.
De NLA nam vervolgens het besluit om indicatieve metingen uit te voeren, welke verricht zijn op 5 oktober 2022. Tijdens deze metingen kwam het geluidsniveau wel boven de 70 dB(A), maar niet boven de 80 dB(A). Dit was voor betreffende inspecteurs geen aanleiding voor verdere handhaving, maar mondeling werd ons medegedeeld dat het uitvoeren van een gezondheidsonderzoek wel gewenst was.
In 2022 heeft FNV Spoor onder machinisten een vragenlijst verspreid. De vragenlijst is door bijna 700 machinisten ingevuld, waarvan 449 respondenten hem helemaal hebben ingevuld. De FNV is geschrokken van de resultaten uit de anonieme raadpleging. Samengevat geven machinisten het volgende aan:
De resultaten zijn verontrustend. Het toont aan dat machinisten teveel blootgesteld zijn aan schadelijk geluid. Met als gevolg niet alleen gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis (auditieve klachten), maar ook vermindering van concentratie, hoofdpijn en slaapproblemen (niet-auditieve klachten). Kortom, lawaai zorgt niet alleen voor een korte verstoring van het welzijn of gehoorschade. Dit is met name ingrijpend voor machinisten. In combinatie met de onregelmatige diensten kan lawaai leiden tot een ernstige verstoring van het welzijn en ziekteverzuim. Wat vervolgens tot nog meer druk op individuele machinisten en de gehele organisatie leidt.
FNV Spoor heeft vervolgens zeer uitgebreid literatuuronderzoek uitgevoerd. Hiervoor is onder andere de database van het gerenommeerde National Institute for Occupational Health geraadpleegd. De bevindingen van ons literatuuronderzoek onderstrepen dat het wel degelijk mogelijk is dat geluid onder de 80 decibel gehoorschade veroorzaakt. De wettelijke limieten beschermen niet in geval van onregelmatig geluid of wanneer je tot een bijzonder gevoelige risicogroep behoort. Wat dit binnen de wettelijke context van de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit betekent, kan je lezen in de brief die wij vandaag (dinsdag 20 juni 2023) hebben gestuurd.
Wij roepen NS Reizigers op de volgende acties te ondernemen:
Zodra er meer nieuws is, hoor je van ons.