FNV Spoor eist maatregelen tegen sociale onveiligheid op stations en in trein

Noodkreet FNV Spoor wordt door NS directeur Wouter Koolmees opgepakt

Redactie
Door Redactie 14 maart 2023

Na het zoveelste incident, en vele ander onveilige situaties op de stations en in de trein, deed FNV Spoor een noodkreet. We riepen Wouter Koolmees op om persoonlijk in gesprek te gaan met de mensen die dagelijks met onveilige situaties, agressie, intimidatie en zelfs criminele activiteiten te maken hebben. Hij moest zelf ervaren wat het is om in de frontlinie te werken. Dit kan zo niet langer. Ook de andere bonden sloten bij dit overleg aan.

sociale veiligheid

NS geeft gehoor aan noodkreet

Wouter Koolmees gaf gehoor aan de noodkreet en het gesprek vond woensdag 8 maart plaats. Hierbij waren jullie collega’s uit de frontlinie aanwezig: collega’s van V&S, conducteurs en Trainmanagers van NS internationaal. Vanuit de NS waren naast Wouter Koolmees de operationele directie en andere verantwoordelijke managers aanwezig. Het was goed dat NS haar hele top aan tafel heeft gezet. Daarmee laat men zien dat het wat hen betreft ook “chefsache” is.

Verhalen en ervaringen pijnlijk en schokkend

De volgende delegatie aan FNV Spoor kaderleden ondersteunde de bestuurders Karel de Buijzer en Henri Janssen in het overleg, V&S Eindhoven: Orvino Brunswijk, Aelfric van Ophoven, Johan Hasselt & René Nieborg, allen V&S, Hoofdconducteurs Ronnie van der Leij en Kiki van der Leij en Noa Ter Horst & Nathalie Soons, beiden Trainmanagers van NS internationaal.

Als eerste hebben jullie collega’s hun verhalen en ervaringen overgebracht. Deze waren pijnlijk en schokkend en dit gebeurde met veel emotie. Dagelijks worden zij geconfronteerd met intimidatie, agressie en geweld. Maar ook worden zij geconfronteerd met criminaliteit op de trein. Vaak worden zij bedreigd en bespuugd en staan er dan alleen voor. Door de te korten op Hoofdconducteurs en V&S’ers zijn er te weinig collega’s om altijd op ondersteuning of backup te kunnen rekenen. Ook de tekorten aan servicemedewerkers, heeft ongetwijfeld een rol in de toegenomen onveiligheid. De verhalen waren schrijnend. De collega’s gaven aan dat zij zich leeg en alleen gelaten voelen. Ze zijn trots op hun bedrijf en op hun werk, willen graag goed hun werk kunnen doen en voor de veiligheid van collega’s en reizigers zorgen maar dit is zo niet meer mogelijk.

Maatschappelijk probleem

Iedereen besefte dat deze situatie ook een maatschappelijk probleem is en dat we het falen van de overheid niet alleen op het bordje van NS kunnen leggen. Maar wij stelden wel dat NS als werkgever wel gewoon haar verantwoordelijkheid naar haar werknemers heeft en wij de directie hierop aanspreken. En dat wij waar nodig bereid zijn om samen met NS op te trekken naar de politiek.

We willen actie zien

We zagen dat deze verhalen indruk maakte op Wouter Koolmees en de andere directieleden van NS. Er werd goed geluisterd, doorgevraagd en de collega’s werden serieus genomen. Ze waren blij dat ze hun verhalen konden overbrengen en dat hiernaar geluisterd werd. Maar door de collega’s werd wel duidelijk aangegeven dat ze niet op een zoveelste reactie dat het wordt opgepakt zaten te wachten maar ook daadwerkelijk actie willen zien. Ze zijn moegestreden, er moet wat gebeuren.

Tijd voor afspraken en maatregelen

FNV Spoor gaf nog aan dat het nu echt tijd wordt voor maatregelen en stelde voor hierover met NS in gesprek te gaan om tot afspraken over te nemen maatregelen. Het kan niet zo zijn dat deze bijeenkomst wordt gezien als een mogelijkheid voor iedereen om zijn hart te luchten en dat we weer doorgaan zoals gewoonlijk. Laten we nu werken aan goede afspraken voordat er nog meer collega’s belaagd, uitgescholden of mishandeld gaan worden of dat de collega’s collectief gaan zeggen dat ze zo niet meer werken.

Wouter Koolmees heeft dit toegezegd en vroeg ons om hem kort de tijd te geven om al deze verhalen te verwerken.

De handschoen is opgepakt

De aanwezige collega’s waren tevreden over de bijeenkomst en voelden zich zeker gehoord. Maar we zijn er nog lang niet. We zullen scherp moeten blijven en met jullie collega’s gaan we ons hard maken voor meer veiligheid op, om en rond het spoor.

Dit kan zo niet langer. Wij houden jullie op de hoogte

Lees hier onze recente nieuwsbrief over onze eerste voorstellen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.