Afgelopen donderdag 17 juni 2021 heeft er overleg plaatsgevonden tussen FNV Spoor, andere vakbonden en NS. Hier tref je het door FNV Spoor opgetekende verslag aan.
Dit zit nog in de pen. De handtekeningen zijn nog niet gezet. Volgens NS Internationaal zal de beoogde datum in december 2021 niet gehaald worden.
De verandering is dat er waarschijnlijk nachtdiensten komen. NS vraagt via een enquête uit wie eventueel kan of wil. Op de enquête wordt goed gereageerd. De uitkomst zal met de bonden gedeeld worden. De enquête is een onderzoek zonder dat er consequenties aan vast zitten. Iemand die nu aangeeft nachtdiensten geen probleem te vinden, kan daar later op terug komen. NS zoekt naar een eerlijke verdeling van de nachtdiensten tussen de jongere en de oudere medewerkers.
FNV: Wat is de impact op de andere dienst (Frankfurt)? Als het rijden via deze route een overschrijding van A.T.W. betekent, geldt dat dan ook wanneer deze route wordt gereden als omleidingsroute met de ICE?
NS: de uitkomst van de enquête is een eerste indicatie. Later komt er nog ruimte om met de betreffende regiomanager over de verdere consequenties te praten.
NS: We onderzoeken diverse diensten. En letten uiteraard op wet en regelgeving. Met name voor Machinisten (Mcn). die een vaste werkplek hebben is tijdig rust belangrijk.
FNV: Rust is niet alleen voor de Mcn. belangrijk maar voor al het personeel.
NS: bevestigt dat.
FNV: Meer Internationaal verbindingen door NS is goede ontwikkeling. Blijft NS met hun diensten binnen de wet en regelgeving o.a. de cao?
NS: We zijn nog in onderzoek, dus kan hier nog veel over zeggen. Het lijkt erop dat de EU wetgeving eerder voor beperkingen zorgt dan de cao.
Lang niet gereden. Mcn. krijgen extra begeleiding. NS ging er vanuit dat extra begeleiding voor Trainmanager ™ niet nodig zou zijn. Tweeëntwintig TM hebben toch aangegeven liever niet zomaar ingezet te worden. Daarvoor zijn extra mensen op de IC Berlijn ingezet, om die ruimte te gebruiken om TM als 2e man/vrouw op Wenen in te zetten.
NS: minder strandingen, maar duren wel langer. Redenen zijn divers.
FNV: Eén van de oorzaken van de duur van strandingen is dat Mcn. ondersteuning krijgen van mensen met onvoldoende kennis van zaken. De vraag is niet of men vast komt te staan, maar hoe snel men weer rijdt.
NS: Het gaat lang niet altijd over gebrek vakmanschap Mcn. De redenen van storingen en de duur daarvan is veel diverser dan alleen het vakmanschap van de Mcn.
FNV en VVMC: Strandingen hebben niets met vakmanschap Mcn. te maken, maar met te weinig expertise van ondersteuners en te matige opleiding van Mcn. De Mcn. zijn zelf allen vakkrachten.
FNV: Het MBN zette in het verleden specialisten (HSL ervaren Mcn.) in. De ervaringen en resultaten waren goed. Omdat de voorwaarden voor die mensen zijn verslechterd, zijn die afgehaakt. Kunnen we dit niet opnieuw inzetten? Er zijn voldoende mensen beschikbaar, mits de voorwaarden weer voldoende zijn.
Er zijn ook voldoende mensen bereid om mee te denken en werken aan de diverse evaluaties die wel plaatsvinden, maar waarvan geen terugkoppeling naar personeel wordt gegeven. Welke lering wordt getrokken wordt blijft, in ieder geval voor rijdend personeel, volstrekt onduidelijk. Als het rijdend personeel bij de evaluaties, zoals die nu plaatsvinden, geen rol of toegevoegde waarde heeft, dan zal NS minstens moeten terugkoppelen. Maar beter is het rijdend personeel juist meer te betrekken bij evaluaties.
NS komt hierop terug.
FNV: Het duurt vaak te lang voordat knoop wordt doorgehakt om tot evacuatie over te gaan. De Algemeen leider (AL) van ProRail incidentenbestrijding luistert onvoldoende naar o.a. ervaren TM. Als deze aangeven dat je hier beter kan evacueren, duurt het vaak nog erg lang voordat men tot dat besluit overgaat
NS: We zitten in zwaar weer. Corona, kosten worden voor alle NL vervoerders voor groot deel vergoed. Daar zijn we blij mee. Daar tegenover staat de voorwaarde dat we zo kostenefficiënt mogelijk moeten gaan werken.
NS: we zijn een dure organisatie
NS Internationaal heeft een groeistrategie en wil het aantal reizen dat NS Internationaal aanbiedt, verdubbelen. Of die verdubbeling voor 2030 (de voor corona doelstelling) gerealiseerd kan worden is nog niet in te schatten.
NS wil niet zomaar een beetje groeien, maar wil echt een schaalgroei realiseren.
NS Internationaal heeft daarom ook uitbreiding nodig. Denk vooral aan ondersteunende diensten. Zoals de ondersteunende functies van direct personeel en (digitale) commercie. NS kijkt daarbij naar operationeel en commercieel domein. NS Internationaal . kijkt voor samenwerking ook binnen NS naar afdelingen binnen NS die de massa wel hebben.
Dan blijft de integrale sturing voor het Internationaal product van belang. Zodat NS integraal kan blijven sturen op het Internationaal l product.
FNV: NS is geen dure organisatie. NS is een publieke dienstverlening die zeer belangrijk voor Nederland is, Zowel voor de burgers als de maatschappij. Maar ook voor de greendeal, met een hoge kwaliteit en die veel goedkoper is dan veel andere publieke diensten. FNV zal niet toelaten dat NS op de kosten van medewerkers gaat drukken.
FNV: Hoe zit dat met arbeidsvoorwaarden als NS Internationaal binnen NS meer gaat samenwerken? Cao kent nu voor Internationaal uitzonderingen?
NS: Bovenstaande schets van samenwerken binnen NS, moet nog verder moeten worden uitgewerkt. NS geeft aan dat ze nog geen antwoord op de vraag over arbeidsvoorwaarden kan geven, maar de vraag wel mee zullen nemen.
FNV: Verder groeien en daarvoor ondersteuning integreren in S&O lijkt ons onverstandig. Zo verwatert de expertise van ondersteuning. De reisinformanten Internationaal zijn al opgegaan in S&O, waardoor broodnodige kennis voor ondersteuning TM’s is verdwenen.
NS: We zien ook het belang voor specialisme.
450 en 500 FTE werken bij NS Internationaal . De meeste FTE werken in de Operatie. 80 à 100 FTE daarvan werken in het commercieel domein. Commercie Internationaal . is in twee groepen te verdelen:
1: ontwikkelen, contracteren, etc.
2: marketing en sales.
NS wil graag uitbreiden en de concurrentie met vliegen aangaan.
NS: De schaal voor deze diensten is nu bij NS Internationaal erg smal. Als de ticketverkoop van de nieuwe NightJet Zurich niet goed loopt, moet iedereen daarop worden ingezet en is er geen flexibiliteit meer om de andere taken te doen. Dus daarom zoeken we de schaalgrootte binnen NS.
CNV: Hoe borg je dan de kwaliteit.
NS: Die zorg is er altijd, maar we hebben dat geregeld met de Europeaan Board.
VVMC: Hoe ziet NS de concurrentie met andere vervoerders, zeker nu NS wil krimpen?
NS: Heeft overtuiging dat we moeten opereren binnen een meer concurrerend speelveld.
Er zullen dus meer concurrenten komen. De concurrenten kunnen nu al Internationaal lijnen aanbieden, maar dat doen ze nu niet. Dus kennelijk is het voor de concurrentie niet zo makkelijk nieuwe internationale trajecten aan te bieden.
Maar we moeten de concurrentie niet veronachtzamen.
We bereiden ons natuurlijk voor. Het mooie nieuws is dat onze partners wel met NS Internationaal wil blijven samenwerken
We willen niet minder gaan doen, maar de RvB en de European Board willen meer inzet op Internationale lijnen.
FNV: Als NS Internationaal echt serieus werk wil maken van verdubbeling, zal je echt voor NS Internationaal dedicated ondersteuning moeten organiseren. Daarom vraagt een groeistrategie om aanloopkosten.
FNV: het klinkt leuk dat er een Europeaan Board binnen NS is geïntroduceerd, waar de kwaliteit van het Internationaal product zal worden geregeld. Maar het gaat uiteindelijk om de expertise op de vloer. Daarvoor is het echt van belang dat NS Internationaal met dedicated functies werkt.
NS: Deels eens, deels oneens. Grote aanloopkosten kunnen we niet dragen en zullen dus ook intern binnen NS schaalgrote zoeken.
FNV: Blijft product control op de 3e etage in Amsterdam?
NS: De Directie NS Internationaal en directie S&O zijn het erover eens dat dedication en dichtbij zitten waar het gebeurd heel belangrijk is.
FNV: We kregen meerdere meldingen van leden van standplaats Breda, dat zij te horen hebben gekregen dat NS voornemens zou zijn de standplaats Breda op te heffen.
NS: OP standplaats Breda werken 5 Mcn..
Twee Mcn. hebben bij hun Teammanager aangegeven dat zij hun werkpakket onaantrekkelijk vinden. Deze Mcn. vroegen of ze wellicht naar Rotterdam mochten om zo een beter werkpakket te krijgen. Dat is door de Teammanager onderzocht.
Eén wilde niet naar Rotterdam omdat de reistijd dan langer zal worden.
NS zegt dat één Mcn. al bezwaar heeft aangetekend.
FNV: Drie mensen hebben bij ons zorgen uitgesproken.
NS: Er is geen formeel plan Breda op te heffen.
Situatie ICE en Thalys/Eurostar (de veiligheid in die treinen en de onduidelijkheid over aanspreken mondkapjes en vaccinatiebewijs) en ook andere carriers
Reizigers reageren vaak agressief.
NS: Dit is herkenbaar. We doen er alles aan om via communicatie waaronder handelingsperspectieven de medewerkers goed te instrueren.
Op 1 juli komt de internationale app met de bewijzen van vaccinatie. Mogelijk gaat dit helpen.
VVMC: We zijn betrokken bij handelingsperspectieven en die hebben het doel mensen inzichtelijk te maken hoe te handelen en welke regels er gelden.
FNV: Hoe gaat die app door de TM gebruikt worden?
NS: We werken aan een app waarmee de QR gelezen kan worden. Daarbij zijn er bij de controle 2 opties:. Akkoord of niet akkoord.
FNV: Kunnen we met de app ook de QR-code scannen welke in het buitenland gegenereerd is?
NS: Hierover zijn we nog in overleg om dit mogelijk te maken.
FNV: Hoe om te gaan met niet-akkoord? TM heeft geen opsporingsbevoegdheid. Moet men zo’n reiziger eruit zetten?
NS: We hebben TM aangegeven maximaal dienstverlenend te werken. Dus de regels omroepen en niet de trein uitzetten. Controle en handhaving kan door V&S binnen landsgrenzen.
FNV: Er zijn in zo’n situatie twee soorten reizigers, diegene die geen akkoord hebben en diegene die wel een akkoord hebben. Die laatste verwacht van een TM dat deze handhavend op zal treden.
NS: De werkwijze blijft in voorkomende gevallen om vanaf de landsgrens (reizigers is pas in overtreding wanneer die de grens richting Nederland passeert) om de Meldkamer NS (MKNS) te bellen voor ondersteuning.
Samenwerking Internationaal en V&S (binnen en buitenland) (en Douane)
FNV heeft twee maanden geleden een mail gestuurd met het signaal dat V&S, en vaak in opdracht van de marechaussee en politie, mensen zonder vervoersbewijs, zonder ID en zonder geld op de trein zet. Dit heeft o.a. al plaats gevonden in Breda op de ICBrussel en ook in Brussel naar Nederland toe.
NS: Susan en Michel waren elk in de veronderstelling dat de ander hier op heeft geantwoord. Een reactie volgt alsnog z.s.m., waarschijnlijk na 1 dag. (inmiddels ook ontvangen)
NS: Wij gaan komende periode in overleg met de instanties. NS Internationaal . staat op standpunt dat een reiziger moet voldoen aan de huisregels voor vervoer en zal dus niemand gratis meenemen. Er zal dus door de reiziger of uitzettende (overheids)instantie een vervoersbewijs gekocht moeten worden. Als daarnaast een reiziger niet in staat is veilig (voor zichzelf, treinpersoneel en voor de medereizigers) kan reizen omdat deze onder invloed, dan wel verward is, wordt de toegang tot het station en trein geweigerd.
FNV: Kunnen jullie dit op korte termijn ook bekend maken bij de medewerkers?
NS: Zullen we doen.
Nieuwe treinen in bestelling (ICNG). Deze worden nu in België getest.
Intensief overleg met onze Belgische NMBS collega’s. De vraag aan partijen was of we de samenwerking wel of niet gaan voortzetten. Zo ja, hoe ziet de samenwerking er in de toekomst dan uit?
De intenties door partijen is uitgesproken de samenwerking voor een periode van 10 jaar (2025 tot 2035) voort te zetten. We hebben ook besproken of we de kwaliteit gaan verbeteren. Omdat de contracten nog niet door beide partijen zijn getekend, kan NS er nog niet meer over vertellen.
FNV: Betekent kwaliteitsverbetering uitbereiding van stoelen en diensten?
NS: Betekent beide.
FNV: Wat doet dit met aantal benodigde FTE voor het rijden met de IC Brussel?
NS: Tijdens het volgend overleg kunnen we meer inhoud geven. Maar het ziet er echt rooskleurig uit.
NS: Er is een financiële injectie gekomen De Ceo heeft gesteld dat hij zich eerst gaat richten op de financiële kant, daarna op de fusie.
We zien gelukkig al meer reizigers in treinen. Thalys wordt opgeschaald, nog niet op oude niveau. Eurostar idem.
Beide stellen eerst weer wat meer geld in kas te willen hebben, voordat zij zich op de fusie zullen richten. NS Internationaal . schat in, dat de fusie niet voor einde van het jaar, of begin 2022 zal gaan spelen.
Prettig nieuws is dat beide partners de samenwerking met NS Internationaal willen voortzetten. NS onderzoekt verschillende scenario’s voor de samenwerking. Met Thalys hebben we al een langdurige samenwerking en met Eurostar proberen we de samenwerking te bestendigen en uit te bereiden.
We zien een stijgende lijn in de verkopen.
We zien qua verkopen een verdubbeling t.o.v. drie weken daarvoor. Daarmee zitten we op prognose van dit jaar. Maar die prognose was al laag. We zitten op 30% van de omzet van referentiejaar 2019. In 2020 negatief resultaat, ook omdat we reiziger moesten terugbetalen voor geannuleerde producten.
We zien waar het code geel wordt, het aantal boekingen en reizigers toeneemt en naar GB vanwege code oranje, er meer no-shows komen.
Het goede nieuws is dat reizigers ons snel weer terug vinden zodra in omliggende landen de code wordt afgeschaald.
Realisatie uitstroom van Trainmanagers Benelux aan de hand van het ondernemersbesluit van 31-5-2018
Bezetting mei 2018: 85,8 FTE TM
Bezetting juni 2021: 76,9% FTE TM
Uitstroom: 8.9 FTE TM
Waarbij 1 FTE is ingestroomd en 9.9 FTE is uitgestroomd.
Begeleiding TM IC Brussel + sfeer / relatie tussen management en medewerkers
NS: We hebben het beeld dat los van dit thema het management niet helemaal het juiste contact heeft met de medewerkers. Als we iets positief willen inzetten, wordt dat door een deel van de mensen met wantrouwen ontvangen.
In 2018 start IC Brussel bij NS Internationaal. De MSO startte vanaf december 2018 bij de IC Brussel.
De MSO somt haar waarneming op:
We zetten veel in op verbeteren, zoals opleiders en doorgroei naar Teammanagers door TM en Mcn..
Wat doen we nu? “Normeren en waarderen”
Normeren: Uitbreiden van aantal begeleiders. Wijzen ook op materiaal bij zich hebben. Zoals draagplicht pet in België. Waarderen: We willen platform organiseren, hoor en wederhoor, ambassadeurs. Maar ook TM en Mcn. die eigenaarschap willen pakken. Dat faciliteren we zo veel mogelijk.
We doen ons best en merken dat een kleine groep dit negatief opvat.
Bijvoorbeeld bij diensten verdelen. Dan zijn er knip en plakmogelijkheden.
FNV: Wij horen normeren en waarderen en als ik de punten onder waarderen hoor, zie ik daar vooral ook normeren.
Zeker als je het gevoel van wantrouwen wat er leeft, meeneemt.
Wat niet kan is dat onder dit onderwerp ook langdurig ziekteverzuim wordt meegenomen. Ziekteverzuim is geen keuze, maar overkomt mensen. Als de MSO het idee heeft dat er mensen zijn die omwille van de sfeer en wantrouwen (langdurig) ziek zijn, is dat een aangelegenheid voorbedrijfsartsarts. Dat hoort niet in een opsomming over oorzaken van deze sfeer in de groep en dan vooral wat de sfeer tussen de groep en het management betreft.
Ik verwacht dat NS hier afstand van neemt?
NS: Ziek is inderdaad ziek en overkomt je. De koppeling met deze situatie is onjuist.
Directie neemt afstand van deze stelling van de MSO, maar geeft wel aan dat als je een positieve sfeer in de groep krijgt dat een positieve uitwerking op het welbevinden zal hebben.
FNV: Eens met deze opmerking van de directie. Sfeer moet positiever, maar we denken dat de MSO niet met iedereen heeft gesproken.
De punten die de MSO onder waarderen noemt, kunnen prima initiatieven zijn, maar als je in een groep waar het wantrouwen naar directie best stevig is, mensen vraagt begeleider of ambassadeur te worden, kan dat ook zorgen voor tegenstellingen in die groep. Zijn de benoemingen bijvoorbeeld transparant gegaan?
Medewerkers kunnen zich ook min of meer gedwongen voelen zich voor zo’n taak op te geven, terwijl men liever het werk waarvoor men is aangenomen doet zonder de bijkomende taken of rollen zoals ambassadeur of begeleider. Alles hangt en staat met de communicatie en de procedures.
FNV: De mail over begeleiding kwam hard over. De mensen ervaarden die mail dat de begeleiding zou veranderen. Mensen hebben het gevoel dat ze hun brevet zouden moeten inleveren als je onvoldoende punten krijgt.
Lang niet iedereen vindt het erg op de ICD te worden ingezet, maar dan wel eerlijk 50/50.
FNV: Als je het over verdelen diensten met ICD hebt, dan zal NS Internationaal binnen S&O vooraan in de rij moeten staan met verdelen van de diensten. Bij knip en plak sessies is men altijd afhankelijk van wat de andere partij wil ruilen. De afgelopen twee jaar voelden de medewerkers dat ze er ongunstig vanaf kwamen ten opzichte van hun S&O collega’s. Dat scheelt vaak ook inkomen (minder ORT).
NS: We denken dat het helpt wanneer jij (Henri) contact opneemt met Bart Moors in verband met het dienstenpakket.
Afspraak is dat we rond begeleiding en sfeer binnen de Benelux een nieuwe bijeenkomst plannen.
FNV: Vervolgsessie wel op redelijk korte termijn, omdat de onvrede en zorgen over begeleiding best groot zijn.
Afsluiting 12.30 UUR
Met vriendelijke groeten,
Namens de divisieraad NSR
Jan Willem Koopman - Lid kadergroep FNV Spoor NS Internationaal
Sander de Greef - Lid kadergroep FNV Spoor NS Internationaal
Noa ter Horst - Lid kadergroep FNV Spoor NS Internationaal
Henri Janssen - Bestuurder FNV Spoor