Aanpassing Hoofdlijnenakkoord voor arbeidsongeschikten goede zaak

‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 1 juli 2024

Vakbond FNV is blij dat het nieuwe kabinet alsnog financiële ruimte gemaakt lijkt te hebben om de hardheden in de WIA op te gaan lossen. ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald,’ laat de bond bij monde van vicevoorzitter Kitty Jong horen.

Vakbond blij met hulp in strijd tegen hardheden in WIA

De bond heeft zich de afgelopen jaren enorm ingezet om de zogeheten 'hardheden' uit de WIA te krijgen en was dan ook verbouwereerd dat er in het onlangs gepresenteerde Hoofdlijnenakkoord aandacht noch geld voor de grote problemen rond de arbeidsongeschiktheidsregelingen WIA, Wajong en bijstand was. Dit terwijl er brede consensus is dat ons arbeidsongeschiktheidsstelsel aan groot onderhoud toe is. Dat bleek onder meer uit het onlangs verschenen rapport van de commissie OCTAS. De FNV ziet met tevredenheid dat deze grote omissie in het uiteindelijke eindverslag wordt gecorrigeerd en ruimte wordt geboden voor verbeteringen in ons stelsel.

Grote urgentie, houding Van Hijum hoopgevend

De bond wijst daarbij ook op de urgentie van het probleem. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘De nood is hoog er zijn enorme achterstanden op de keuringen, mede veroorzaakt door het ingewikkelde stelsel. Bovendien móest er iets gebeuren rond de hardheden in de WIA. Als de komende regering daar geen ambitie zou hebben zou dat echt een minachting zijn van de situatie waarin honderdduizenden Nederlanders zich bevinden. Niet dat de twee zinnen in de brief van de informateur ons heel optimistisch maken maar ze bieden in ieder geval aanknopingspunten voor de nieuwe minister van SZW Van Hijum om snel in actie te komen.”

Bond heeft heldere oplossingen

De problemen oplossen hoeft wat Jong betreft niet ingewikkeld te zijn: ‘Gelukkig lijkt de nieuwe minister zich hier ook voor te willen inzetten, dat is hoopgevend. We hebben als bond heldere oplossingen: verlaag de ondergrens in de WIA naar 15%, maak het keuringssysteem eenvoudiger en eerlijker, zorg dat arbeidsongeschikten niet in de bijstand terecht komen waar ze  niet horen, verhoog de heel lage uitkering voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten en doe iets aan de hoge instroom in de WIA van flexwerkers. Hierover zijn met FNV prima afspraken te maken.’

Donderdag: Webinar Gevangen in de Bijstand

Komende donderdag houdt de FNV een webinar met de titel ‘Gevangen in de bijstand’ waarin de problemen voor mensen met een arbeidsbeperking aan bod komen. Veel mensen met een chronische ziekte of beperking komen in de bijstand. Ze zitten daar vervolgens gevangen omdat ze niet (meer) kunnen werken en worstelen dagelijks met de strenge regels. Aanmelden voor het webinar kan via: Webinar: Gevangen in de Bijstand