Personeel Geusseltbad staakt: ze krijgen minder loon dan hun collega’s

Zwembadmedewerker minder waard dan collega Maastricht Sport

portret Niels Kater
Door Niels Kater 11 juni 2024

Medewerkers van het Geusseltbad in Maastricht hebben woensdag 12 juni gestaakt. Ze zijn vastberaden op te komen voor eerlijke lonen. Zij verdienen momenteel minder dan hun collega’s bij Maastricht Sport. Ze werken bij hetzelfde bedrijf, maar vallen toch onder een andere cao. Dat verschil wil vakbond FNV opheffen in een nieuwe cao, maar de directie wil hun werknemers hierin niet tegemoet komen.

Ingrid Koppelman, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Medewerkers van het Geusseltbad waren tot nu toe zeer geduldig. Maar het water staat hen aan de lippen en de ongelijkheid steekt. Met praten zijn we er niet uit gekomen, de directie heeft een eigen stappenplan er door geduwd, een doekje voor het bloeden. Onze leden krijgen massaal steun van hun klanten die onze petitie ondertekenden. Er moet een gelijkwaardige beloning komen, ook voor de zwembadmedewerkers.’

Meerdere stakingen gepland

In eerste instantie wordt er één dag gestaakt, maar als de directie niet aan de looneisen tegemoet wil komen, zullen er meerdere stakingsdagen volgen. Voor volgende week staan er al twee stakingsdagen gepland. Totale sluiting dreigt mocht de FNV niet opnieuw aan tafel worden gevraagd. Per week wordt gekeken hoe het verder gaat.

Actieprogramma op de stakingsdag

Op de eerste stakingsdag, 12 juni, startte de actie om 7.00 uur bij het zwembad. Het personeel verzamelde zich bij de actietent op het terrein voor het zwembad. Om 9.00 uur namen Maurice Saraber, kaderlid van de FNV en bestuurder Koppelman het woord. Tussen 9.00 en 10.00 uur was de pers toegestroomd om in gesprek te gaan met de stakende medewerkers en teleurgestelde bezoekers die voor gesloten deuren stonden.

Goed voor personeel, zwembad én bezoekers

‘We vinden het voor de bezoekers echt heel vervelend’, zegt Maurice Saraber, zwemonderwijzer bij het Geusseltbad. ‘Maar het lijkt erop dat actievoeren en staken de enige manier is om die eerlijke beloning te bewerkstelligen. We zijn niet gehoord. Dus moet onze roep luider. Uiteindelijk zal dat goed zijn voor ons, het zwembad én de bezoekers.’

Symbolische acties en mars naar het stadhuis

Om 10.00 uur werd een symbolische actie gehouden waarbij alle aanwezigen gezamenlijk ballen de lucht in hielden, een fotogeniek moment om de aandacht op de ongelijke beloning te vestigen. Vervolgens vertrok de groep met vlaggen en borden richting het stadhuis van Maastricht. De 45 minuten durende mars eindigde op de markt in hartje Maastricht. De route is zorgvuldig gekozen om de publieke zichtbaarheid te maximaliseren en druk uit te oefenen op de gemeente, die verantwoordelijk is voor de ongelijke beloning van de medewerkers van het Geusseltbad.

Oproep tot solidariteit en steun

Saraber: ‘We roepen alle medewerkers, bezoekersklanten en sympathisanten op om hun steun te betuigen en de stakingsactie te steunen. De groep stakers bedraagt naar verwachting 30 medewerkers, dat is bijna het volledige personeelsbestand van het Geusseltbad. Dat geeft het aan: onze maat is vol.’

Diverse media deden verslag van de staking: