FNV en werknemers Geusseltbad organiseren zomerfeest voor kinderen ondanks staking

Met een goed gevoel de zomervakantie in

portret Niels Kater
Door Niels Kater 1 juli 2024

Het Geusseltbad in Maastricht is tot nader orde gesloten vanwege een staking van de badmeesters en badjufvrouwen. Toch willen de werknemers en vakbond FNV niet dat de kinderen van Maastricht die normaal gesproken zwemles hebben in het bad de dupe worden van de vastgelopen onderhandelingen met de directie. Daarom nodigen zij alle ouders en kinderen uit voor een zomerfeest op woensdag 3 juli.

Al langere tijd is er sprake van moeizame onderhandelingen over een nieuwe cao voor de zwembadmedewerkers. Zij willen graag een eerlijke cao, vergelijkbaar met die van hun collega’s bij Maastricht Sport. De directie wil hier echter niets van weten en dat heeft tot acties geleid.

Geen andere mogelijkheid dan actievoeren

‘Dat is heel vervelend voor met name de kinderen die graag willen zwemmen met dit mooie weer’, erkent Corné Schep, campagneleider FNV. ‘We zien echter geen andere mogelijkheid dan actie voeren. En als het nodig is gaan we daar nog wel even mee door. Net zo lang totdat de zwembadmedewerkers dezelfde cao hebben als hun collega’s bij Maastricht Sport.’

Uitnodiging voor een gezellig zomerfeest

Ondanks de uitdagende situatie willen de medewerkers van het Geusseltbad, samen met de FNV en het Grandcafé, een positieve noot aan de zomervakantie geven. Alle ouders en kinderen zijn daarom uitgenodigd voor een zomerfeest op woensdag 3 juli. ‘We willen dat de kinderen de zomervakantie met een goed gevoel beginnen’, zegt Pascal Caenen medewerker Geusseltbad. ’Samen een middag vol plezier met activiteiten zoals: frietjes eten, een ijsje, een kleur- en krijt-wedstrijd en schminken. Er is voor ieder wat wils.’

Ondersteuning en Begrip Gevraagd

Het personeel van het Geusseltbad hoopt dat ouders en kinderen begrip hebben voor hun strijd en hen steunen in hun streven naar gelijke arbeidsvoorwaarden. ‘Het zomerfeest is een manier om deze steun te tonen en tegelijkertijd de kinderen een fijne middag te bezorgen. Twee vliegen in één klap dus’, vervolgt Schep.

Locatie en Tijd

Het zomerfeest zal plaatsvinden bij het Geusseltbad op woensdag 3 juli van 14:00 tot 17:00 uur. Alle ouders en kinderen zijn van harte welkom om samen de zomervakantie op een feestelijke manier te beginnen.