Visie Sportsector op arbeidsmarkt

Betere arbeidsvoorwaarden nodig

Door Redactie 20 juni 2023

Op 1 juni is de visie op de toekomst van de arbeidsmarkt sport vastgesteld door de deelnemers aan de Human Capital Agenda tafel. FNV Sport & Bewegen is een van de deelnemers. De sector, waarin 100.000 mensen werken, kenmerkt zich door veel kleine cao’s, te veel kleine banen, gemiddeld mindere arbeidsvoorwaarden dan in aanpalende sectoren en een (te) hoge uitstroom op jonge leeftijd.

Kwaliteit dienstverlening moet stijgen

De deelnemers aan Human Capital Agenda tafel hebben de ambitie om dit beeld te veranderen. De inzet is dat de kwaliteit van de dienstverlening in de sector aanzienlijk gaat stijgen. Dit is een cruciale randvoorwaarde om de betekenis van sport en bewegen in de samenleving te vergroten.

De belangrijkste doelen

• Meer loopbaanmogelijkheden.
  • Het vergroten van de gemiddelde omvang van de banen in de sector.
  • Een functiehuis voor de gehele sector.
  • Betere aansluiting op de arbeidsmarkt van aanpalende sectoren zoals het onderwijs, de kinderopvang en de zorg zodat uitwisseling en combinatiebanen eenvoudiger worden.
  • Ontzorging van vrijwilligers.

Een functiehuis voor sport

FNV-bestuurder Ingrid Koppelman: “Omdat medewerkers dat verdienen, gaan we samen voor een loopbaan in de sport mét perspectief. Dat werkgevers en werknemers samen opkomen voor betere en meer gelijke arbeidsvoorwaarden vinden we al een groot winstpunt. Zo ook dat we ons meer en meer gaan opstellen als één sector. De kracht van samen sterk. Wij zijn overtuigd van de noodzaak tenminste te komen tot één functiehuis voor de hele sport.”

Diverse activiteiten in gang gezet

Parallel aan de ontwikkeling van de visie zijn er al diverse activiteiten in gang gezet zoals een cao-vergelijking, een toolkit voor professionaliseren van sportverenigingen (op basis van best practices), ontwikkeling van functie en opleidingsprofielen (mbo en hbo), samenwerking met andere sectoren en ontwikkeling van een functiehuis.

Betrokken partijen

Naast FNV Sport & Bewegen zijn de volgende partijen zijn betrokken bij de HCA tafel: Hogescholen Sport Overleg (HSO), Mbo-opleidingen Sport en Bewegen, Sportkracht 12, Landelijke Academie Buurtsportcoaches, NOC*NSF, Werkgever in de Sport, Netwerk in de Sport, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Buurtsportcoaches en Ministerie van VWS.

Visie op de toekomst van de arbeidsmarkt sport