In deze nieuwsflits treft u de onderwerpen aan zoals die zijn besproken tijdens het overleg met de directie van Arriva over zaken die spelen bij Arriva Trein.
De beschikbaarheidsvergoeding is verlengd tot eind 2021. Dit zorgt voor rust in de sector tot het eind van het jaar. De bezettingscijfers in de bussen en treinen zitten momenteel t.o.v. 2019 op -51%. Dit loopt heel langzaam met een procent of 1-2 per week op. Gelukkig beschikt Arriva over een – zelf ontwikkelde – voorspelmodel - waardoor Arriva kan inspelen op de verwachte passagiers. Dit zorgt ervoor dat Arriva kan meeademen met het aantal reizigers. Arriva denkt dat pas in 2024 het reizigersaantal weer op het oude peil is.
Over de gehele linie zijn er binnen Arriva meer uitzendkrachten aan het werk. Hoeveel dat er specifiek bij Trein zijn wordt nog opgezocht.
Is vanwege Corona hoog: ca. 6% bij Trein.
Niet omdat veel mensen Corona hebben maar omdat Corona langdurig klachten geeft. Verder speelt ook mee dat behandelingen door Corona worden uitgesteld waardoor de lengte van het verzuim stijgt.
Overstap naar NS vanuit machinisten Zuid Limburg is groot. Er vinden exitinterviews plaats met die werknemers die de overstap naar NS maken. In Noord kan er ook weer een probleem met de formatie ontstaan zodra NS een uitvraag naar machinisten gaat doen. Ook in het noorden worden al problemen met het krijgen van verlof gemeld. De vakbonden krijgen een overzicht van de regio’s waar geworven wordt.
De vakbonden hebben inmiddels Arriva een overzicht gestuurd van alle cao artikelen en bedrijfsregelingen die volgens haar door Amfibie worden geschaad. Arriva heeft aangegeven dat voor haar de COR de formele gesprekspartner is.
Jaarrooster en amfibie: de vakbonden hebben gevraagd of het jaarrooster blijft met Amfibie. Deze vraag spelen we door naar de COR (want die is nu bezig met het instemmingsverzoek Amfibie) omdat de achterban gebaat is en blijft bij een jaarrooster. Oproep aan Arriva om de werkvloer te informeren over Amfibie want het zorgt voor onrust op de werkvloer.
De volgende instemmingsverzoeken heeft de COR in behandeling:
- Amfibie
- Harmonisatie reiskostenregeling
De COR heeft het instemmingsverzoek t.a.v. één centrale vakantie- en verlofregeling terug gegeven aan de bestuurder.
Wat zit er in de 30 minuten bruto pauze? Speelt dit probleem alleen maar in Noord Nederland?
Arriva zoekt uit hoe de bruto pauze nu in het rooster zit en wat er allemaal in zit. Arriva informeert de vakbonden hierover. In de cao ov kun je 2 x een pauze hebben van 15 minuten netto.
Keuringen: leden hebben het idee dat machinisten vaker niet door de PO te komen. In Noord heeft een teammanager hiernaar onderzoek gedaan. De testen zijn nl. anders dan voorheen en er wordt op een andere manier getest. Arriva gaat op zoek naar de cijfers en komt hierop terug.
BOA’s zakken regelmatig op combibon (procesverbaal dat je uitschrijft). Arriva is nu op zoek naar een nieuwe opleider en wil ook een vakspecialist Stewards aantrekken (die zich ook bezig gaat houden met het opleiden van de toezichthouders/stewards). Wat als iemand voor de 2de keer niet slaagt? Worden werknemers dan herplaatst? Het is geen beleid van Arriva dat je weg moet als je zakt voor dit examen.
Cao Traject huidige cao loopt tot 31 december 2020.
Veel randfiguren op stations en bij bushaltes. Er vinden meer controles plaats met name op de Vechtdallijnen, mede mogelijk gemaakt door financiële bijdrages van de provincies.
Arriva stelt voor om samen met de vakbonden een actieplan te maken en samen op te trekken richting de politiek zodat er structurele maatregelen genomen kunnen worden.
Welke bevoegdheden vallen onder de geweldsbevoegdheid: handboeien, fouilleren. De aanvraag is opgestuurd naar de instanties die daarover gaan. Ook wordt gekeken naar wie komt er voor in aanmerking, de functieprofielen etc. Men heeft als streefdatum eind zomer 2021. Dat wil niet zeggen dat er dan al BOA’s met geweldbevoegdheid in de trein aanwezig zijn.
De oplossing van Prorail een snelheidsbeperking is niet voor alle nabo’s de oplossing. Er komt een uitgebreide inventarisatie en risico-analyse.
Jonge medewerkers die vanuit het ouderlijk huis op zichzelf gaan wonen worden door de huidige woningmarkt gedwongen om op een locatie verder van de standplaats te gaan wonen. De cao zegt dat het meerdere aan reiskosten niet hoeft te worden vergoed. Arriva zou met het oog op het “binden” van medewerkers hier collega’s tegemoet te kunnen komen.
Werkgever en werknemer kunnen afspreken dat de pensioenopbouw doorloopt tijdens het aanvullend geboorteverlof. Fiscaal is pensioenopbouw over 100% van het loon mogelijk tijdens het verlof. Arriva heeft er vooralsnog niet voor gekozen om dat te betalen. Dit punt wordt meegenomen naar het arbeidsvoorwaardenoverleg bij Arriva.
Het blijkt moeilijk om dit binnen Arriva gerealiseerd te krijgen. Extra zuur omdat een medewerker niet voor niets ervoor kiest om een dag minder te gaan werken en er dan tegenaan loopt dat dit in de praktijk niet altijd mogelijk is. Vanuit HRM ligt hier geen belemmering op. Dit wordt door Arriva uitgezocht.
Vragen over deze nieuwsbrief? Raadpleeg de kaderleden!