Evaluatie afspraken sociale veiligheidsakkoord inzet 2e Hc begonnen

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 9 maart 2019

Beste FNV Spoor vrienden, afgelopen woensdag 6 maart sprak FNV Spoor, samen met de andere bonden, met de directie van NS S&O over sociale veiligheid en de afspraken over de inzet van de 2e Hc op donderdag tot en met zaterdag na 22.00 uur ’s avonds uit het veiligheidsakkoord.

Politieagent op het perron

NS geeft al enige tijd aan dat inzichten en ontwikkelingen op het gebied van sociale veiligheid voor NS aanleiding zijn om te onderzoeken hoe deze extra ondersteuning op de trein, zoals zij zeggen “gerichter” georganiseerd kan worden: NS: “Van standaard en structurele inzet van extra medewerkers naar een flexibelere inzet op maat”.

Dit bovenstaande was voor NS reden om de vakbonden voor dit overleg uit te nodigen om samen na te denken hoe we dit vanaf 2020 vorm kunnen geven. Het ging om een verkennend gesprek waarin de eerste gedachten met elkaar zijn uitgewisseld en vragen zijn gedeeld. NS gaf aan net als vakbonden sociale veiligheid voor medewerkers en reizigers zeer belangrijk te vinden. FNV Spoor heeft op vrijdag 22 februari jl. van de FNV Spoor Divisieraad NSR het mandaat gekregen om op de uitnodiging in te gaan. Daarbij kregen wij de volgende opdracht mee:

-Veiligheid boven alles.
Nieuwe afspraken moeten dus bijdragen aan de sociale veiligheid en de beleving van sociale veiligheid.

-Geen bezuinigingen.
Aanpassing van het huidige model, mag onder de streep geen financieel voordeel voor NS zijn. Financieel voordeel dient direct te worden herinvesteerd in andere verbeteringen ten bate sociale veiligheid.

-Nieuwe afspraken dienen wederom tussen NS en vakbonden overeen te komen.
Waardoor de betreffende leden uiteindelijk stemrecht hebben.

Al deze randvoorwaarden hebben wij gisteren met NS gedeeld.

Op 2 april 2019 is het volgende overleg gepland. Zodra er meer nieuws is horen jullie van ons.

Met vriendelijke groeten,

Igor Tulden, Kaderlid FNV Spoor / Secretaris FNV Spoor Divisieraad NSR