In een onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar de veiligheid op het platform van Schiphol zijn de medewerkers bewust buiten spel gehouden. Dat blijkt uit een reconstructie van FNV Schiphol. De onderzoekers wilden onder de medewerkers een enquête houden, maar onder meer de Schiphol Groep ging daar voor liggen.
Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Hierdoor is in het uiteindelijke onderzoeksrapport de situatie rooskleuriger ingeschat dan de werkelijke veiligheidssituatie. En dat is gevaarlijk voor medewerkers en passagiers.’
De platformmedewerkers zijn in dienst van de bedrijven die onder toezicht van de Schiphol Group de afhandeling van vliegtuigen verzorgen, zoals het beladen van vliegtuigen. Uit de analyse van FNV Schiphol blijkt dat die afhandelingsbedrijven in eerste instantie mee wilden werken aan de enquête over de veiligheidscultuur onder werknemers, maar na inmenging van onder meer de Schiphol Group hun medewerking aan dit onderzoek hebben ingetrokken. Het ministerie besloot daarop het onderzoeksbureau (NLR) te verzoeken de onderzoeksvraag te schrappen.
FNV is laaiend over het negeren van de platformmedewerkers. Van Doesburg: ‘Hierdoor zijn de belangrijkste schakels van het platformwerk niet gehoord. Zij weten het beste hoe de situatie echt is op de platformen. Nu zijn de conclusies van het onderzoek gebaseerd op andere onderzoeken bij buitenlandse vliegvelden. Maar de situatie op Schiphol is uniek, onder meer omdat er acht verschillende afhandelingsbedrijven zijn, met alle miscommunicatie tot gevolg. Het is onbegrijpelijk dat het ministerie werkgevers de ruimte biedt om ‘onafhankelijk onderzoek’ fundamenteel te beïnvloeden en het vervolgens met trots aan de Tweede Kamer te presenteren.’
De veiligheid op Schiphol voor medewerkers en passagiers is al langer een zorg bij FNV. Vorig jaar bleek uit een enquête van de vakbond onder medewerkers op Schiphol dat er ernstige problemen zijn met de veiligheidscultuur. ‘De zorgen zijn nog lang niet weg, zeker niet nu de minister laat blijken de veiligheidssituatie verkeerd in te schatten. Zo beweert de minister in een brief aan de kamer dat het zelden voorkomt dat schade aan vliegtuigen niet gemeld en gerepareerd wordt. Terwijl de inspectiedienst vorig jaar nog concludeerde dat de meeste incidenten bij het grondproces zeer waarschijnlijk helemaal nergens gemeld worden’, aldus Van Doesburg.
FNV gaat nu zelf een enquête uitvoeren naar de veiligheidscultuur bij platformmedewerkers. De resultaten daarvan zullen aan de Tweede Kamer en de minister van Infrastructuur en Waterstaat worden aangeboden. Van Doesburg: ‘Wij blijven er alles aan doen om de politiek en bedrijven te overtuigen dat het anders moet. De race naar beneden met de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden moet stoppen.’