Terugblik op zinderende zwaarwerk actieweek Metaal

Meer acties nodig, dus doe mee!

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 20 september 2024

Vorige week voerden werknemers met zwaar werk massaal actie. Werkers in het ov, de schoonmaak, de bouw, de metaalsector, de havens, de industrie en bij de politie legden het werk neer voor een goede zwaarwerkregeling. De FNV ziet dat door onze acties het begrip en de steun voor een goede zwaarwerkregeling bij het brede publiek groeit. Maar zolang de overheid harde afspraken over een permanente en verbeterde regeling weigert, gaan de acties door.

Landelijke acties FNV Metaal

Vorige week kwamen duizenden werknemers bij verschillende metalektrobedrijven uit heel Nederland in actie. Er werd niet alleen actie gevoerd bij grote bedrijven als DAF, Fokker, Scania en Niestern-Sander maar ook kleinere bedrijven deden mee.

In de regio Nijmegen legden werknemers bij vijf toonaangevende bedrijven het werk massaal neer. De actiebereidheid bij deze 24-uursstaking piekte en het aantal stakers was groter dan bij eerdere cao stakingen. Overal was de boodschap duidelijk: het bod uit Den Haag is waardeloos en beledigend. We gaan door met acties totdat er een goede regeling is.

Bekijk hier een korte impressie van de staking en hoor waarom het noodzakelijk is om in actie te komen.

Meer foto’s en video’s kun je vinden op onze Facebookpagina FNV Metaal.

Wat wil de FNV?

De FNV heeft een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met 3 eisen:

1. Er moet een permanente regeling komen voor zwaar werk, zodat mensen eerder kunnen stoppen met werken;
  2. Verhoog het bedrag dat zonder boete kan worden uitgekeerd;
  3. Laat vakbonden met werkgevers bepalen wat zwaar werk is.

Volgende week dinsdag (24 september) praat de Kamer hierover.

Kom ook in actie

Omdat de collega's in de Metaal en Techniek voor de zomer al vier maanden staakten, vroegen we alleen leden uit specifieke metalektro bedrijven om mee te doen aan de eerste RVU-actieweek. Nu een nieuwe stakingsweek voor zwaar werk nodig is, verbreden we de acties. Daar hebben we jouw hulp hard bij nodig. Wil jij met jouw collega's in actie? Meld je dan hier aan. We rekenen op je.

Meer informatie over alle RVU acties