Niets staat versnelde vergroening Tata Steel nog in de weg

Minister geeft groen licht op de vergroeningsplannen, waarvoor FNV Metaal de basis legde

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 28 maart 2024

Het rapport Wijers/Blom waar demissionair minister Adriaansens om heeft gevraagd ligt er en de conclusies zijn helder: het Groen Staal-plan voor Tata Steel om versneld te vergroenen is goed en uitvoerbaar. Cihan Lacin, bestuurder FNV Metaal: ‘Dat de minister blij is met de conclusies en ook tempo wil maken is hoopvol. We gaan ervan uit dat er nu ook echt wat gaat gebeuren.’

De FNV is blij dat, na jarenlang overleggen, stapels rapporten en ellenlange discussies, nu eindelijk de eerste groene schop de grond in kan. Lacin: ‘Als er al twijfel was, is die nu voorgoed weg. Het plan Groen Staal is de juiste route naar een toekomstbestendig staalbedrijf in de IJmond.’

Dit jaar definitieve afspraken

FNV Metaal wil dat er dit jaar nog definitieve afspraken worden gemaakt om de plannen uit te voeren. Lacin: ‘Het FNV-plan voor vergroening van Tata Steel ligt er al sinds 2020. Leden van de FNV hebben niet alleen meegewerkt aan het plan maar er ook 24 dagen voor gestaakt. Het is een mooie en terechte beloning voor al het werk dat zij erin gestopt hebben.’

Geen tijd te verliezen

Volgens FNV Metaal is er geen tijd te verliezen en moet de eerste groene schop zo snel mogelijk de grond in. Lacin: ‘Daar hebben de werknemers, omwonenden en andere betrokkenen inmiddels wel recht op.’

Heel Nederland kijkt mee

De vergroening van de (staal)industrie leeft niet alleen in de regio rondom Tata Steel, heel Nederland kijkt mee. Lacin: ‘Niet zo raar, want hier komen de thema’s werkgelegenheid, klimaat en gezondheid bij elkaar. We vergroenen niet alleen, we creëren ook nieuwe werkgelegenheid in de regio. We zijn een voorbeeld voor diverse industrieën in Nederland en staan als FNV klaar om ook daar de discussie over vergroening en het creëren van banen aan te gaan.’

Van uitstoter naar aanjager groene economie

Volgens de planmakers van het eerste uur, de werknemers van Tata Steel, FNV Metaal en Stichting Zeester biedt Groen Staal kansen voor de hele regio om de noodzakelijke vergroening te realiseren. Lacin: ‘Een van de onderdelen van Groen Staal is het realiseren van een groene elektriciteits- en waterstofhub. Voor groene energielevering zijn we afhankelijk van offshore windturbines. Door de gunstige ligging van Tata Steel aan de Noordzeekust is dat een uitgelezen kans voor het staalbedrijf om een grote rol te spelen in deze vergroening. Ook creëren we zo nieuwe en groene werkgelegenheid in de regio.’

Rapport

In oktober 2023 verzocht demissionair minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) om een second opinion van het verduurzamingsplan voor Tata Steel.