Actie en petitie bij Prysmian Draka in Emmen voor zwaarwerkregeling in de metaalsector

Medewerkers massaal op de been voor RVU

Sander Wageman
Door Sander Wageman 8 maart 2024

Medewerkers van Prysmian Draka in Emmen, een producent van elektriciteitskabels, voeren samen met vakbond FNV actie voor een betere regeling voor zware beroepen in de metaal. De vakbond voert in het hele land actie om de zogeheten Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) te behouden en te verbeteren. In Emmen worden dinsdag 12 maart tussen 14.00 uur en 16.00 uur enkele honderden actievoerders verwacht.

Zij bieden hun werkgever namens alle medewerkers van Prysmian in Nederland een petitie aan.

De RVU is een regeling waar mensen met zware beroepen zoals bijvoorbeeld in de metaalsector, bij de politie en in de zorg gebruik van kunnen maken om op een verantwoorde manier eerder te kunnen stoppen met werken. Maar de regeling loopt in 2025 af en voorlopig wil werkgeversorganisatie VNO-NCW niet meewerken aan de verbeterde en structurele regeling die de FNV voorstelt. Voor mensen met een zwaar beroep is de RVU echter van groot belang, omdat het hen de kans biedt om op een gezonde manier het pensioen te halen. Juist in de metaalsector werken veel mensen in dit soort beroepen.

Gezond het pensioen halen

De FNV organiseert daarom met haar leden op heel veel plekken in Nederland acties. Danny Borghuis, bestuurder FNV Metaal: ‘Met deze actie willen de medewerkers niet alleen duidelijk maken hoe belangrijk de RVU voor hen is, maar ook solidariteit tonen met alle collega’s bij andere bedrijven en in andere sectoren die zwaar werk verrichten. Het is onbestaanbaar dat zij in de kou komen te staan, omdat deze belangrijk regeling straks niet voldoende mogelijkheden biedt om gezond het pensioen te halen of erger nog, helemaal verdwijnt. Als vakbond staan wij pal achter onze metaalmedewerkers.’

Petitie overhandigd

Tijdens de actie in Emmen wordt een petitie overhandigd aan het management van Prysmian in Nederland namens de medewerkers van alle locaties van het bedrijf. De actievoerders dragen een kledingsticker met de tekst ‘Metaal is zwaar werk’.