Vakbonden uit 16 landen bijeen in Amsterdam voor gezamenlijke Lidl-strategie

Unieke samenwerking voor betere arbeidsvoorwaarden

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 19 september 2024

Vakbondsleiders uit meer dan 16 landen komen op vrijdag 20 september in Amsterdam bij elkaar om een gezamenlijke Lidl-strategie te coördineren. Het gaat om vakbonden uit onder meer Duitsland, Spanje, Finland, Tsjechië en Italië. Uit Nederland is de FNV aanwezig. Het is uniek dat werknemers van een internationaal bedrijf op deze manier hun krachten bundelen om via vakbonden betere arbeidsvoorwaarden te krijgen.

Fatma Bugdayci-Karatas, bestuurder FNV Handel: ‘Lidl doet zich graag voor als een vriendelijke en groene supermarkt. Maar als vakbonden zien we ook de andere kant: een grote internationale geldmachine die vooral oog heeft voor de belangen van zijn eigenaar en keihard over de belangen van medewerkers heen walst. Dat is eigenlijk in elk land waar Lidl opereert hetzelfde, en daarom willen we samen een vuist maken .'

UNI Global Union

De vakbonden die in Amsterdam samenkomen zijn allemaal onderdeel van UNI Global Union, de internationale federatie van vakbonden uit 150 verschillende landen. Samen vertegenwoordigen de bonden meer dan 20 miljoen werknemers.

Internationaal werk

Bugdayci-Karatas: ‘Werkgevers en overheden opereren en coördineren met elkaar op internationaal niveau. Om werknemers goed te vertegenwoordigen, is het essentieel dat de FNV op Europees en internationaal niveau samenwerkt met andere vakbonden. Want het beleid dat bijvoorbeeld door Lidl in Duitsland wordt gemaakt, is van invloed op de Nederlandse werknemer.’

Cao supermarkten

In Nederland onderhandelt de FNV momenteel over een nieuwe cao en betere arbeidsvoorwaarden voor supermarktmedewerkers met de koepelorganisatie van supermarkten. Lidl is een belangrijke speler in die koepelorganisatie. De cao-onderhandelingen lopen stroef. De vakbond zet in op 6% loonsverhoging en afschaffing van het jeugdloon. De werkgevers willen niet verder gaan dan een magere 2% erbij. Afschaffing van het jeugdloon is voor hen onbespreekbaar. De oude cao voor supermarkten liep op 1 juli af. Volgende week volgt een nieuwe onderhandelingsronde.

Lidl

Supermarktketen Lidl is wereldwijd actief. Bij het bedrijf werken ongeveer 376.000 mensen in 12.000 winkels verspreid over 32 landen. In Nederland heeft het bedrijf ongeveer 22.000 werknemers, verspreid over 440 filialen en 6 distributiecentra.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.