‘Ik was een klant aan het helpen toen bij een andere kassa het lampje aanging. De klant die daar stond riep dat hij geen tijd had om te wachten. Ik zei dat ik zo snel mogelijk kwam helpen. Toen begon hij te schelden.’ Het is zomaar één van de honderden meldingen die de FNV binnenkreeg op het meldpunt zelfscankassa’s dat de vakbond in oktober opende.
'We zijn niet verrast door het soort klachten, maar wel geschrokken van het aantal’, zegt FNV-bestuurder Michiel Al. De tussenstand maakt wat hem betreft duidelijk dat er snel iets moet veranderen. ‘Want nu is het werk vaak niet veilig voor supermarktmedewerkers die tijdens steekproeven moeten controleren.’
De vakbond opende het meldpunt zelfscankassa’s op 15 oktober. Sindsdien hebben al meer dan tweehonderd supermarktmedewerkers zich gemeld. Hun meldingen variëren van verbale agressie en bedreigingen tot medewerkers die geslagen worden of winkelmandjes naar hun hoofd gesmeten krijgen. Veel medewerkers zeggen dat ze het plezier in hun werk hebben verloren. Anderen voelen zich angstig en onveilig, of hebben fysieke klachten zoals hartkloppingen na confrontaties met agressieve klanten.
‘Het is natuurlijk te gek voor woorden dat mensen zo te keer gaan tegen vaak jonge medewerkers die gewoon zo goed mogelijk hun werk proberen te doen’, zegt Al. Maar hij vindt ook dat de supermarkten wat te verwijten valt. 'Zij zetten daar jongeren van 16 of 17 jaar oud neer, die nauwelijks voorbereid zijn op de agressie waarmee ze te maken krijgen.’
De FNV wil aan de cao-tafel afspraken maken over veilig werken, waaronder het werk op onder andere zelfscanpleinen. Al: ‘Denk dan bijvoorbeeld aan een minimumleeftijd van 18 jaar, fatsoenlijke training of professionele beveiliging op tijdstippen en locaties waar die nodig is.’
Op 7 november onderhandelt de FNV voor de vierde keer met de supermarktbranche over een nieuwe cao. De tijd begint te dringen, want de oude cao liep al in juli af. De FNV eist 4 % loonsverhoging in 9 maanden (vanaf 1 juli 2024). Ook moeten de zondagstoeslag van 50% en de regeling om eerder te kunnen stoppen met zwaar werk behouden blijven.
Vertel ons jouw verhaal. Hoe vaak heb jij een confrontatie met een klant? Wat gebeurde er? En wat doet dit met je? Ook als je niet meer in een supermarkt werkt, zijn we benieuwd naar jouw ervaringen.