Vakbond FNV slaat alarm over het nieuwe betalingssysteem van Jumbo, dat structureel fouten maakt en werknemers te laat of te weinig uitbetaalt. ‘Sinds januari regent het klachten van medewerkers’, zegt Margje van der Woude, bestuurder van FNV Handel. ‘Ze krijgen hun salaris niet op tijd, of ze ontvangen het verkeerde bedrag.’
Op 1 april riep de vakbond medewerkers op om hun loonstrook goed te controleren en fouten te melden. Sindsdien trokken al tientallen mensen bij de FNV aan de bel. Van der Woude: ‘Er gaat van alles mis. Functiejaren die verkeerd zijn toegewezen, toeslagen die onjuist worden berekend, werktijden die voor geen meter kloppen. Daardoor krijgen werknemers te weinig salaris. Dat leidt tot veel onzekerheid en onvrede. Jumbo moet snel actie ondernemen en dit oplossen.’
‘Ik ben er al meerdere keren achteraan gegaan, maar wacht nog steeds op mijn geld’, schrijft een Jumbo-medewerker in een klacht aan de FNV. ‘Ik heb nog meldingen van januari openstaan. Het is een grote puinhoop bij HR-servicedesk. Ze doen hun best, maar ik hoorde dat er nog duizenden tickets openstaan.’
De vakbond roept werknemers op om hun loonstroken van de afgelopen maanden grondig te controleren. Werknemers die vragen hebben of denken dat hun salaris niet klopt, kunnen zich melden bij de FNV. De vakbond gaat de klachten bundelen en overhandigen aan de directie.
Van der Woude: ‘Je hoort Jumbo steeds op tv zeggen 'en dat voor die prijs'. Als je de loonstrookjes van medewerkers ziet, dan schrik je sowieso al van de lage lonen. En nu loopt Jumbo ook nog te prutsen met die salarissen. Dat vinden we bedroevend. Het minste dat je mag verwachten is dat je op tijd en juist uitbetaald krijgt. Deze hele gang van zaken is uitermate bedroevend.’