Werkdruk in distributiecentra Albert Heijn ziekmakend hoog

Stress, lichamelijke klachten en veel ziekmeldingen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 27 november 2023

De werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn is zo hoog dat veel mensen er ziek van worden. Dat blijkt uit onderzoek van de FNV en het CNV onder honderden medewerkers. Vooral de Poolse uitzendkrachten hebben last van een ongezond hoge werkdruk. De gevolgen: stress, lichamelijke klachten en minder goed functioneren. Maar liefst 39% van de respondenten heeft zich dit jaar ziek gemeld.

FNV: werkdruk in dc's Albert Heijn

Shefania Sewbaks, bestuurder FNV Handel: ‘Wij schrikken hier erg van. We wisten dat de werkdruk hoog was, maar zo hoog… Het is vijf voor twaalf dus er moet nu echt iets gebeuren. Daarom gaan wij deze week nog om tafel met Albert Heijn en uitzendbureaus OTTO Workforce en Tempo Team. Zij moeten maatregelen nemen, en snel ook.’

Lonen omhoog maar werkdruk nog gigantisch

Waar honderden werknemers van de dc’s begin dit jaar een goede loonsverhoging wisten af te dwingen met dagenlange stakingen is hun werkdruk nog altijd gigantisch, ook in vergelijking met andere bedrijven in Nederland waar de bonden dit hebben onderzocht.

Stress, lichamelijke klachten en veel ziekmeldingen

Meer dan driekwart (77%) van de werknemers geeft aan last te hebben van een ongezond hoge werkdruk. Dit geldt helemaal voor uitzendkrachten (87%). Negen van de tien invullers van de enquête ervaren negatieve gevolgen van de werkdruk, zoals stress, lichamelijke klachten en minder goed functioneren. Bij 82% zijn deze klachten er minimaal iedere maand. Door de hoge werkdruk heeft 39% zich dit jaar ziek gemeld.

Medewerkers worden opgejaagd

Roel van Riezen van CNV Vakmensen: ‘Een belangrijke oorzaak van de hoge werkdruk is dat de medewerkers worden opgejaagd. Ze moeten hun werkzaamheden binnen bepaalde tijd af hebben en voelen zich daardoor enorm onder druk gezet. Mensen hebben hun grenzen, zeker hier gezien het zware werk dat ze doen.’

Helft niet gesteund door leidinggevende

Opvallend: de helft van de respondenten voelt zich niet gesteund door de leidinggevende. Ook hier zijn het vooral de uitzendkrachten die dit aangeven (59%), waaronder veel Poolse arbeidsmigranten die werken als orderpicker.

Iedereen moet een vast contract krijgen

Sewbaks: ‘Daarom is het zo belangrijk dat iedereen in de dc’s een vast contract krijgt. Flexcontracten zorgen bij medewerkers voor een onzekere toekomst, want ze kunnen voor niks weggestuurd worden. Zo horen wij van uitzendkrachten dat als zij hun norm niet halen ze geen contractverlenging krijgen of worden overgeplaatst naar een ander bedrijf.’

Verantwoording enquête: De enquête is ingevuld door 666 werknemers, vaste krachten en uitzendkrachten van de distributiecentra, zowel leden als niet-leden. 495 respondenten hebben de enquête in het Pools ingevuld, 168 in het Nederlands en 3 in het Engels. 521 invullers zijn jonger dan 35 jaar en tenminste 317 hebben de MM1-functie van orderpicker.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.