FNV: zet HEMA-medewerkers op 1

Door Redactie 17 december 2020

De deal is rond. Hema is overgenomen door het consortium van Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom. Precies acht weken na het sluiten van de voorlopige deal is vandaag bekend geworden dat het gelukt is om de afspraken definitief te maken. Er is een akkoord met de banken bereikt voor de financiering.

FNV: zet HEMA-medewerkers op 1

Ambassadeurs

FNV roept HEMA, Parcom en Van Eerd op om vanaf nu de medewerkers op nummer 1 te zetten. Tevreden medewerkers zijn belangrijk in de winkel; zij zijn immers de ambassadeurs van HEMA in de samenleving. Neem hen serieus, zorg dat zij gehoord en gewaardeerd worden.

Dit is de afgelopen jaren niet vanzelfsprekend geweest. Dat kan anders. Medewerkers moeten vanaf nu op nummer 1 komen te staan.

Perspectief

HEMA ging de afgelopen jaren gebukt onder een zware rentelast. Lion Capital kocht Hema in 2007 met geleend geld en heeft het bedrijf volgepropt met schulden. Al die jaren is alles in het werk gesteld om de jaarlijkse rentelast te kunnen blijven voldoen en stond de aandeelhouder vooraan. De tijd was rijp om de schuldenpositie aan te pakken. HEMA heeft een financiële herstructurering doorgevoerd. Aan dat proces komt nu een einde met de definitieve overdracht van de zeggenschap. Eindelijk perspectief mogelijkheden.

Hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, nu we juist vanaf deze week te maken hebben met een harde lockdown. We weten niet exact wat de gevolgen van  de verscherpte coronamaatregelen voor HEMA zijn. Hopelijk komt de winkelketen uiteindelijk in rustiger vaarwater.