2023 – het jaar van de Winkelstraat. Doe mee!

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 5 januari 2023

Is jouw loon al jaren bevroren? Is jouw loon veel te laag? Medewerkers van de Bijenkorf, Etos en Kruidvat komen in actie. We hebben zelfs al meerdere dagen gestaakt. We krijgen veel steun uit het hele land. In meer winkelketens maken medewerkers nu plannen om mee te doen met acties voor een hoger loon. Zeker nu bedrijven in de winkelstraat bekend hebben gemaakt de lonen dit jaar nog verder naar het minimum te drukken.

2023 is jaar van de winkelstraat. Bekijk onze video.

Petitie

Stap 1: teken de petitie voor een #LeefbaarLoon via www.fnv.nl/winkelstraatinactie. Als in jouw winkel veel collega’s tekenen én bereid zijn om in actie te komen, neem dan contact op met een van de FNV-bestuurders.

Werk je bij de Bijenkorf?

Na 11 stakingsdagen laat de directie nog steeds niets van zich horen. Veel collega’s zijn hier boos over. Bij de FNV liggen plannen op de plank voor stakingen en andere opvallende en creatieve acties. En er blijven ideeën binnenkomen over hoe we onze volstrekt redelijke eisen voor elkaar gaan krijgen. Ook willen we meer samen optrekken met winkelmedewerkers van andere ketens die actie voeren. Samen staan we sterk.

Stijgt mijn loon?

De lonen in de winkelstraat zijn de afgelopen jaren naar beneden gedrukt. Alleen de laagste lonen stijgen mee met de verhoging die wettelijk verplicht is (10,15% per 1 januari 2023). In deze grafiek kun je zien hoe bij Hema de lonen zijn bevroren en steeds verder naar het minimum worden gedrukt; dit is in veel andere winkels ook aan de hand.

Wat is de rol van FNV?

De FNV is de enige vakbond in de winkelstraat die eisen stelt (zoals minimaal 14 euro bruto per uur, lonen die meestijgen met de inflatie en voor iedereen minimaal 10% loon erbij) én de vakbond die ook druk zet om goede afspraken voor elkaar te krijgen. We merken dat werkgevers proberen om alleen zaken te doen met ‘vakbonden’ die amper iets eisen, of die van te voren al duidelijk maken dat zij geen actie gaan voeren. Dat is echt schandalig en leidt tot loonbevriezing van vele mensen! We zien ook bij de grote winkelstraat-cao waar 200.000 medewerkers onder vallen, dat werkgevers uitwijken naar dit soort ‘bonden’. We kunnen dit samen veranderen, door van ons te laten horen. Een voorbeeld van een winkel waar de FNV wél afspraken heeft gemaakt is IKEA, hier zijn de lonen met minimaal 13% gestegen oplopend tot 17% voor de laagst betaalde medewerkers. De jeugdlonen vanaf 18 jaar worden afgeschaft en oudere medewerkers kunnen 3 jaar voor hun AOW leeftijd stoppen met werken (RVU-regeling). De Bijenkorf is samen met IKEA uitgezonderd van de grote winkelstraat-cao.