FNV Winkelstraat solidair met actievoerders eerder stoppen met zwaar werk

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 29 augustus 2024

FNV-leden uit de winkelstraat zijn solidair met de werkers die actievoeren om eerder te kunnen stoppen met zwaar werk. Onder andere de politie, het stads- en streekvervoer en havenpersoneel gaan staken voor een betere en permanente zwaarwerkregeling, die ervoor zorgt dat mensen eerder kunnen stoppen met werken. Willen jij en je collega's meedoen met een actie? Meld je bij je FNV-bestuurder.

Actie voor een stoel in de winkel

Zwaar werk in de winkel

Ook werken in winkels is voor veel mensen zwaar. Lang staan, veel lopen, bukken, tillen en sjouwen met producten, onregelmatige werktijden en een hoge werkdruk om klanten en collega’s tevreden te houden: het zijn allemaal factoren die het werken in de winkelstraat zwaar en intensief kunnen maken. De strijd van de politiemannen en vrouwen, de mensen in het ov en in de havens voor een verbeterde en permanente regeling, is daarom ook een inspiratie voor de winkelstraat.

Gezond pensioen

Voor veel winkelmedewerkers die al langere tijd in de winkel staan is de steeds hogere pensioenleeftijd een belangrijk onderwerp van gesprek. Winkelconcerns zijn amper bereid om afspraken te maken of na te komen om mensen op een goede manier tot hun 67e, of zelfs 68e te laten werken. Een stoel bij de kassa is op veel plekken al lastig te regelen, laat staan stabiele afspraken over bijvoorbeeld de werktijden. Het wordt zo steeds lastiger om op een gezonde manier je pensioen te halen.

Solidair

Werknemers uit de winkelstraat beseffen dus als geen ander hoe belangrijk een betere en permanente zwaarwerkregeling is voor hun gezondheid en toekomst. Als je een zwaar beroep hebt, moet je gewoon eerder kunnen stoppen met werken, ongeacht waar je dat beroep uitvoert. Daarom zijn we solidair met de actievoerders, en roept ook FNV Winkelstraat de regering op om snel met een structurele oplossing te komen voor een betere en permanente zwaarwerkregeling.

In actie komen?

Wil jij samen met jouw collega’s je steun aan de actievoerders uitspreken? Of wil je actievoeren voor goede afspraken in jouw winkel? Stuur een berichtje naar jouw vakbondsbestuurder linda.vermeulen@fnv.nl of danielle.wiek@fnv.nl. Natuurlijk kun je zelf acties bezoeken bij jou in de buurt om de stakers te steunen. Als FNV Winkelstraat kunnen we een vuist maken als veel mensen in actie willen komen.

* Foto: actie 'een stoel voor Tineke'. Voor zitgelegenheid bij de Bijenkorf (Frank de Roo)