Het is een niet mis te verstaan signaal. Bijna 17.000 Nederlanders zetten hun handtekening onder de petitie ‘gezonde werkdruk voortgezet onderwijs’. De petitie werd vandaag aangeboden aan de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) van de Tweede Kamer.
Door het lerarentekort, de hoge uitstroom en het stijgende aantal burn-outs onder leraren komt de kwaliteit van het onderwijs steeds meer onder druk te staan. Dat heeft een negatief effect op de basisvaardigheden van leerlingen, zoals lezen, schrijven en rekenen, maar ook op hun sociale ontwikkeling. Onderwijsvakbonden FNV, CNV, AOb en FVOV roepen minister Bruins van OCW in de petitie op om rap maatregelen te nemen die de werkdruk van leraren verlichten.
Gerard Klaassen, bestuurder FNV Onderwijs: ‘Wij denken dan bijvoorbeeld aan maximaal 22 lessen per week en vermindering van het aantal bijkomende taken zoals vergaderingen en projecten. Docenten moeten ook meer tijd krijgen voor grotere klassen. De focus moet terug op de kerntaak van docenten: goed onderwijs geven. Dat is waar hun hart ligt, alleen zo lossen we de crisis in het voortgezet onderwijs op en maken we het vak van docent weer aantrekkelijk.’
De oproep van de onderwijsvakbonden is mede het resultaat van het vastlopen van onderhandelingen over de nieuwe cao voortgezet onderwijs. Dat gebeurde in september. Vakbonden en werkgevers konden het niet eens worden over het beteugelen van de werkdruk. Klaassen: ‘Wij willen daarover concrete afspraken maken, de werkgevers nog niet. Samen komen we er niet uit. Ook daarom roepen we de politiek op om actie te ondernemen, tégen de torenhoge werkdruk in het onderwijs en vóór goed onderwijs.’