Onderhandelingen voor nieuwe cao Onderzoekinstellingen gaan van start

Bekijk onze inzet

Door Redactie 3 juni 2024

Binnenkort loopt de huidige cao Onderzoekinstellingen af. Op woensdag 5 juni starten de vakbonden FNV, AOb en CNV de onderhandelingen van start voor een nieuwe cao. Onderhandelaar voor de FNV is Sam Verduijn.

Veel reacties

In mei hebben wij een uitvraag gedaan onder medewerkers van onderzoeksinstituten. We hebben hierop veel reacties binnengekregen. Hierdoor hebben we een duidelijk beeld gekregen van wat voor medewerkers belangrijk is in een nieuwe cao. Dit zal een leidraad zijn tijdens de komende onderhandelingen.

Cao-inzet

Op basis van de enquête hebben we de cao-inzetbrief opgesteld. Onze voorstellen richten zich op de thema’s: eerlijke beloning, werkzekerheid en kwaliteit en sterke vakbonden.

Eerlijke beloning

We streven naar een eerlijke beloning door:

• Het herstellen van de inflatieachterstand;
  • De invoering van een vorm van APC (Automatische Prijscompensatie);
  • Een herziening van het loongebouw;
  • Structurele verbetering van de koopkracht en verruiming thuiswerkregeling;
  • Inventarisatie ‘groene’ arbeidsvoorwaarden;
  • Verkenning van mogelijkheden voor een individueel keuzebudget (IKB).

Werkzekerheid en kwaliteit

We streven naar arbeidsomstandigheden die zowel de kwaliteit van het werk als de zekerheid voor werknemers waarborgen. Rondom dit thema willen we afspraken maken over:

• Het verminderen van werkdruk;
  • Het vergroten van sociale veiligheid;
  • Het vergroten van een diverse, inclusieve en duurzame werkomgeving.

Sterke vakbonden

Vakbonden leveren een belangrijke bijdrage aan prettig en veilig werken in onze sector. Om de vakbonden extra onder de aandacht te brengen stellen we voor om in september ‘de maand van de vakbond’ te organiseren.

Blijf op de hoogte

We houden je via de mail op de hoogte van de ontwikkelingen. Ben je lid, maar heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan jouw gegevens in Mijn FNV.

Meer leden = meer kracht

Een goede cao met een stevige loonsverhoging ontstaat niet vanzelf. Daar is een sterke vakbond voor nodig. Meer leden = meer kracht aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid van de FNV? Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden 25 euro!

Word lid