Nieuwe Cao Wageningen Research: lonen omhoog met 4,7%, minimumloon naar € 16

Dinsdag 16 juli online bijpraatsessie

Door Redactie 11 juli 2024

De FNV heeft op 8 juli een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao Wageningen Research. Werknemers krijgen in september 3,7% loonsverhoging en een eenmalige uitkering van € 300. In januari 2025 komt daar nog 1% extra salaris bij. Vanaf 1 september geldt een minimum uurloon van € 16. Het onderhandelingsresultaat wordt nu aan de leden voorgelegd.

Dit zijn de belangrijkste afspraken

Loon

• Salarisverhoging: Vanaf 1 september krijgen werknemers een loonsverhoging van 3,7%. In januari 2025 komt daar nog 1% bij.
  • Eenmalige uitkering: Alle collega’s die op 1 september 2024 in dienst zijn, krijgen in september 2024 een incidentele uitkering van € 300 bruto bij een voltijdbaan. De rest ontvangt dit naar rato van het dienstverband.
  • Minimumloon en lagere loonschalen: Vanaf 1 september 2024 worden lonen die minder bedragen dan € 16 per uur verhoogd naar € 16. Lagere loonschalen worden aangepast met de afgesproken loonsverhoging van 3,7%. Hierdoor kunnen collega’s er in de lagere loonschalen tot € 300 per maand op vooruitgaan.

Onderzoek harmonisering loonparagraaf

Er komt een onderzoek naar verdere gelijkheid in arbeidsduur, salaris en verlof tussen de cao Nederlandse Universiteiten en de cao Wageningen Research. Op basis van de resultaten zullen aanpassingen worden verkend.

Maatwerkafspraken bij persoonlijke omstandigheden

Werknemers die tijdelijk niet volgens hun normale rooster kunnen werken door persoonlijke omstandigheden, kunnen maatwerkafspraken maken met hun leidinggevende, zoals andere werktijden, aangepaste werkzaamheden of hybride werken.

Sociale veiligheid

Het Contactpunt Sociale Veiligheid wordt voortgezet en zo nodig aangepast aan de vast te stellen kwaliteitseisen. Evaluaties van de ombudsfunctie kunnen tot verbeteringen leiden. Wageningen Research beschermt melders en klagers, vooral werknemers met een tijdelijk contract, en zorgt dat zij niet benadeeld worden.

Sparen van uren

Ontwikkeluren mogen worden opgespaard als werkgever en werknemer voor het einde van het jaar een schriftelijke afspraak maken. Zonder afspraak vervallen niet-gebruikte uren aan het einde van het jaar.

Sterkere vakbonden

• Maand van de vakbond: Werknemers die in oktober lid worden van een vakbond, krijgen € 100 vergoed op hun contributie voor het eerste jaar. Deze actie wordt verlengd naar twee maanden.
  • Lokaal overleg: Vakbondsleden in het Lokaal Overleg voor Wageningen Research krijgen vanaf 1 september 2024 een vergoeding van hun werkgever voor maximaal twee leden en gemiddeld 6 uur per week.

Lees het volledige onderhandelingsresultaat

Het woord is nu aan de leden. Leden van de FNV hebben een doorslaggevende stem voordat dit onderhandelingsresultaat wordt omgezet in een cao. Stemmen kan vanaf nu tot en met 19 juli. Wil jij ook kunnen stemmen, word dan nu lid.

Meer weten?

Dinsdag 16 juli om 12.00 uur organiseren de vakbonden een online bijpraatsessie over het onderhandelingsresultaat. Klik op onderstaande link om deel te nemen.

Nu deelnemen aan de vergadering

Meer leden = meer kracht

Een goede cao met een stevige loonsverhoging ontstaat niet vanzelf. Daar is een sterke vakbond voor nodig. Meer leden = meer kracht aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid van de FNV? Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden 25 euro!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.