Stem nu over onderhandelingsresultaat cao hbo

Stemmen kan tot 28 juni 23:59

Door Redactie 17 juni 2024

Op donderdag 13 juni hebben de werkgevers en de vakbonden een onderhandelingsresultaat bereikt over de cao Hbo.

Loonsverhoging

Met ingang van 1 juli krijgen alle hbo-medewerkers 3% loonsverhoging. Op 1 januari 2025 komt daar nog eens 4 procent bovenop. Daarnaast krijgen werknemers die op 1 oktober 2024 in dienst zijn in die maand eenmalig 485 euro uitgekeerd. Met het salaris van oktober 2025 ontvangen medewerkers van hogescholen nog eens 485 euro. Beide bedragen worden naar rato van het dienstverband uitgekeerd.

We zijn zeer tevreden met de mooie loonsverhoging die we jullie kunnen voorleggen. Samen met de salarisstijging van gemiddeld 10 procent in 2023 is de inflatieachterstand helemaal gecompenseerd en de koopkracht van werknemers in het hbo verbeterd.

Werkdruk en sociale veiligheid

In het vorige cao-akkoord waren al afspraken gemaakt over het verlagen van de werkdruk en het verbeteren van de sociale veiligheid op hogescholen. We zien dat nog niet al die afspraken effect hebben in de praktijk.

De hogescholen hebben meer tijd nodig om deze volledig te realiseren. Daarom hebben we in dit akkoord ook afgesproken dat we gaan onderzoeken hoe we die uitvoering kunnen verbeteren. Middels een beleidsarme cao geven we de hogescholen de tijd voor de implementatie van de afspraken uit de cao hbo 2023-2024.

De cao heeft een looptijd van 18 maanden, dus van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025. Meer weten?

Download volledige onderhandelingsresultaat

Leden kunnen nu stemmen

Het is nu aan de leden om de stemmen over het onderhandelingsresultaat. We leggen dit onderhandelingsresultaat met een positief stemadvies aan jullie voor. Stemmen kan tot vrijdag 28 juni 23:59.

Klik hier om te stemmen

Vragen of opmerkingen?

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Aarzel niet en mail naar ibtisam.daoudi@fnv.nl

Meer leden = meer kracht

Een goede cao met een stevige loonsverhoging ontstaat niet vanzelf. Daar is een sterke vakbond voor nodig. Meer leden = meer kracht aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid van de FNV? Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden 25 euro!