Onderhandelingen cao Universiteiten verlopen stroef

Verschil tussen visie bonden en universiteiten

Door Redactie 25 juni 2024

De huidige cao Universiteiten loopt af op 28 juni, helaas lopen de onderhandelingen voor de nieuwe cao stroef. Er is een groot verschil in de visie van de FNV en andere vakbonden enerzijds en de Universiteiten van Nederland (UNL) anderzijds over de nood en behoefte van de universiteitssector.

Wake-up call voor werkgevers

Werkgevers willen zo min mogelijk nieuw beleid vanwege politieke onzekerheid, hoge werkdruk bij HR-afdelingen en de financiële positie van universiteiten. Het is hoog tijd voor een wake-up call. De werkgever moet dringende problemen serieus nemen en samenwerken aan een toekomst waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen. Het lijkt erop dat de werkgever in slaap is gesukkeld en telkens op de snoozeknop drukt in plaats van actie te ondernemen.

Cao-inzet van FNV

De sector heeft behoefte aan meer dan wat werkgevers nu bieden. Wij zetten daarom in op vier pijlers:

1. Eerlijke beloning
  2. Kwaliteit van werk
  3. Zeker werk
  4. Sterke vakbonden

Die inzet is tot stand gekomen na uitgebreid contact met onze achterban, waar we al vanaf december begonnen zijn om tot een cao-inzet te komen. De onderhandelingen lopen nu vast door het gebrek aan ambitie van de werkgevers. Onze leden laten weten dat zij inhoudelijk resultaat willen zien in de cao-onderhandelingen.

Dringende actuele problemen

Er zijn dringende actuele problemen die actie vereisen, zoals:

• Werkdruk en ongewenst gedrag: Uit meerjarig onderzoek van de Arbeidsinspectie blijkt dat geen enkele universiteit goed scoort op werkdruk en ongewenst gedrag. Er zijn geen best practices. Alle universiteiten doen het ronduit slecht. Vrijwel geen van de aandachtspunten die de inspectie in 2021 (vorig onderzoek) aan de universiteiten heeft gegeven, is voldoende opgevolgd.
  • Censuur in universiteitsmedia: Er zijn meerdere gevallen van censuur in universiteitsmedia. In oktober moet bij de TU/e het eigen medium 'op zwart'. In april moet in Delft het universiteitsblad een artikel intrekken omdat de juridische dienst dreigt de hoofdredacteur persoonlijk aansprakelijk te stellen nadat het blad aan het licht brengt dat er een zwijgcultuur is op de universiteit Delft
  • Aanval op onderwijsinspectie: In maart opent de TU Delft de aanval op de onderwijsinspectie omdat die inspectie op het punt staat te rapporteren over de sociale onveiligheid en de rechtstreekse betrokkenheid van het CvB daarbij.
  • Ontslag van hoogleraar: In Leiden wordt een hoogleraar ontslagen om ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. De universiteit grijpt in, maar het gedrag is dan al enkele decennia aan de gang.
  • Nieuws over ongewenst gedrag: Meer dan de helft van de universiteiten in Nederland is in de periode sinds de start van de cao-onderhandelingen in maart in het nieuws geweest met betrekking tot ongewenst gedrag.
  • Protesten en schending van rechten: Duizenden demonstranten protesteren tegen universiteiten vanwege mensenrechtenschendingen en de oorlog in Gaza. De Mobiele Eenheid verwijdert herhaaldelijk studenten en medewerkers. UNL en de Vereniging Hogescholen schenden het demonstratierecht en de vrijheid van meningsuiting met nieuwe protestregels, zonder inspraak van de medezeggenschap.

Kabinetsformatie

De kabinetsformatie biedt weinig hoop voor universiteiten, wat vraagt om onmiddellijke actie en afspraken die de sector vooruit helpen.

Meer leden = meer kracht

Meer leden = meer kracht aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid van de FNV? Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden 25 euro!

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Maak je collega lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen