FNV: 4,7% extra salaris en €300 voor ruim 66.000 werknemers universiteiten

Vakbondsleden stemmen nu over resultaat

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 3 juli 2024

Werknemers van Nederlandse universiteiten krijgen in september 3,7% loonsverhoging en een eenmalige uitkering van €300. In januari 2025 komt daar nog een procent extra salaris bij. Dat is het resultaat van onderhandelingen van vakbond FNV met de koepelorganisatie van Nederlandse universiteiten UNL.

Bernard Koekoek, bestuurder FNV Onderwijs en Onderzoek: ‘Wij zijn tevreden met het resultaat en leggen het de komende weken voor aan onze leden. Na de ruime loonsverhoging in de huidige cao hebben we met deze salarisstijging de inflatie van de afgelopen jaren meer dan gecompenseerd. Werknemers in de lagere loonschalen gaan er nog eens extra op vooruit. Doordat het loongebouw tot en met schaal 7 op de schop gaat, kan een onderwijsassistent of een receptionist een salarisverhoging tegemoetzien die oploopt tot wel € 200. Bovendien hebben we afspraken gemaakt over de werkdruk en sociale veiligheid.’

Sociale veiligheid

In het nieuwe concept akkoord is afgesproken dat er op elke universiteit een centraal meldpunt komt waar medewerkers in strikte vertrouwelijkheid terecht kunnen met meldingen over sociale onveiligheid. Ook is in de cao vastgelegd dat geheimhoudingsbepalingen niet langer gebruikt mogen worden om werknemers te verbieden om grensoverschrijdend gedrag te melden. En er wordt gewerkt aan het verstevigen van de positie van de ombudsman.

Werkdruk

Onlangs nog sloeg de Arbeidsinspectie alarm over de torenhoge werkdruk op universiteiten. Nu liggen er afspraken om die werkdruk aan te pakken. Koekoek: ‘Er komt een werkdrukcampagne, pauzes worden beter ingeroosterd en we hebben afgesproken dat de taakomvang van medewerkers reëel moet zijn. Daarbij hebben we extra aandacht voor docenten, omdat die vaak op een parttime contract erg volle weken moeten draaien.’

Afschaffen jeugdloon

In de nieuwe cao wordt het jeugdloon per 1 juli 2024 afgeschaft. Dat betekent dat werknemers altijd een volwassen loon krijgen, en jongeren er dus direct flink op vooruit gaan.

Universiteiten

Bij de 15 Nederlandse universiteiten werken ruim 66.000 mensen. De oude cao liep af op 30 juni. De vakbonden raadplegen in de komende weken hun leden over het onderhandelingsresultaat. Als die akkoord gaan loopt de nieuwe cao universiteiten van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025.