FNV komt op voor rechten van demonstrerende medewerkers Universiteit van Amsterdam

Vakbond gaat met UvA in gesprek over demonstratierecht

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 30 mei 2024

De FNV gaat namens medewerkers van de Universiteit van Amsterdam in gesprek met de UvA over het demonstratierecht bij de universiteit. David Schreuders, bestuurder FNV Onderwijs en Onderzoek: ‘De afgelopen periode heeft de FNV goed contact gehouden met actievoerende medewerkers van de UvA. Het demonstratierecht en het recht op vrije meningsuiting waar zij gebruik van maken en voor opkomen is ook voor de FNV van groot belang.'

Schreuders: 'De universiteit hoort een plek te zijn waar de academische gemeenschap in vrijheid meningen en kennis kan uitwisselen. Helaas is deze vrijheid de afgelopen periode in gevaar gekomen door geweld en ervaren onveiligheid. Ook maken medewerkers zich zorgen over banden van de UvA met buitenlandse instellingen die mogelijk medeplichtig zijn aan mensenrechtenschendingen of schendingen van het internationaal recht. Zij eisen dat een onafhankelijk toetsingsorgaan deze samenwerkingen beoordeelt. Uit een raadpleging van FNV-leden op de universiteit blijkt dat een overgrote meerderheid van hen beide eisen steunt, en dat de leden willen dat de FNV namens hen optreedt als onderhandelaar. Daarom gaan we over deze onderwerpen graag het gesprek aan met het College van Bestuur.’

Fundamentele rechten

Helaas zijn de vreedzame demonstraties op de Universiteit van Amsterdam meerdere keren verstoord door gemaskerde infiltranten die vandalisme pleegden en geweld hebben gebruikt. De FNV veroordeelt dit geweld. Maar het mag geen reden zijn voor het College van Bestuur om de rechten van haar eigen personeel en studenten te beperken. Dit ziet de FNV niet alleen als in strijd met de taak van de universiteit als goede werkgever, maar ook met fundamentele en grondwettelijke rechten, die de basis vormen voor de democratische rechtsstaat.

Geen samenwerking met (mensen)rechtenschenders

De FNV-leden ondersteunen ook de eis dat de UvA de banden verbreekt met instellingen, organisaties en bedrijven die medeplichtig zijn aan mensenrechtenschendingen en schendingen van het internationaal recht, en dat er een nieuw, strenger raamwerk moet komen om deze samenwerkingsverbanden te toetsen. De FNV staat landelijk en internationaal voor de bescherming van mensenrechten en vindt dat werknemers het recht hebben op een werkplek waar zij niet, direct of indirect, mee hoeven werken aan schendingen van het recht.

Overleg met College van Bestuur

Schreuders: ‘We gaan nu in overleg met het College van Bestuur. Van het College hebben we inmiddels begrepen dat zij ook voor overleg openstaan. Dus dat gesprek zal heel snel gaan plaatsvinden.’