Werknemers sociale werkvoorziening bezetten Gemeentehuis Apeldoorn

Inzet is oplossing van het conflict over 2 cao's

portret Niels Kater
Door Niels Kater 6 juli 2023

Het stadhuis van Apeldoorn wordt op dit moment bezet door ongeveer 100 werknemers die werkzaam zijn in de sociale werkvoorziening. Zij houden een vreedzame ‘sit-in’.

Doel is om een gesprek te krijgen met burgemeester Ton Heerts van Apeldoorn. Heerts zit in het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De groep vraagt Heerts om hulp bij het oplossen van het conflict over de twee cao’s van deze werknemers met een arbeidsbeperking.

Discriminatie

De VNG is namelijk niet bereid om deze werknemers te compenseren voor de enorm gestegen prijzen. Terwijl men dat voor de gemeenteambtenaren onder de cao Gemeenten wel heeft gedaan. ‘Dat laatste is natuurlijk helemaal terecht’, zegt FNV-bestuurder Peter Wiechmann daarover. ‘Maar dat de VNG dat niet doet voor een hele grote groep mensen die precies hetzelfde werk doen, maar dan via een sociaal werkbedrijf, dat kan natuurlijk niet. Wat ons betreft is dat discriminatie op basis van arbeidsbeperking.’

Iedereen wijst naar elkaar

In totaal werken er zo’n 75.000 werknemers met een arbeidsbeperking onder de cao Sociale Werkvoorziening en de cao Aan de slag. Ze zijn in dienst van de gemeente, maar al meer dan een jaar krijgen ze te horen dat de gemeenten geen geld hebben om hun loon en reiskostenvergoeding te verhogen. De gemeenten wijzen daarvoor naar Den Haag, maar minister Schouten wijst op haar beurt weer naar de gemeenten.

Volwaardige werknemers

'De manier waarop er met werknemers in de sociale werkvoorziening wordt omgegaan is exemplarisch voor de manier waarop er met mensen met een beperking wordt omgegaan. Ze worden niet serieus genomen terwijl het volwaardige werknemers zijn,' aldus Kitty Jong, vice-voorzitter FNV.

Impasse

Om de impasse te doorbreken vragen de werknemers van de sociale werkvoorziening Ton Heerts om hulp. Ruim een jaar geleden gaf Heerts aan deze groep te begrijpen en dat hij zich voor hen in zou zetten. Echter, er is tot op heden nog geen zicht op verbetering. De groep wil van Heerts horen wat hij heeft gedaan en een harde toezegging dat de bestuurder zich in gaat zetten voor een oplossing.

Eisen

De FNV wil dat alle lonen in de cao's met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 verhoogd worden met 10,15%. Ook moet de reiskostenvergoeding aangepast worden aan de hogere brandstofkosten. Dat betekent een verhoging van 10 naar 21 cent per kilometer.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.