Het is de grootste actie ooit van werknemers van sociaal werkbedrijven uit heel Nederland. Op 7 juni komen ze met zo'n 160 bussen naar Utrecht om daar te demonstreren.
Ze eisen 10,15% loonsverhoging en een verbetering van hun reiskostenvergoeding van € 0,10 naar € 0,21 per kilometer. Vanwege de gestegen kosten van levensonderhoud kunnen de werknemers met een arbeidsbeperking nauwelijks nog rondkomen. En minstens zo belangrijk: zij eisen dat hun gemeentelijke werkgevers stoppen met hen weg te zetten als tweederangs werknemers.
De werknemers voeren inmiddels maandenlang actie voor verbetering van hun cao. Rondkomen met hun karige loon was al moeilijk, maar door de hoge inflatie is het nu echt niet meer te doen.
Deze werknemers zijn in dienst van gemeenten. Maar al ruim een jaar lang krijgen zij van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) te horen dat gemeenten geen geld hebben om hun loon en reiskostenvergoeding te verhogen. Volgens VNG moet het geld eerst worden toegezegd door minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen). Maar gemeenteambtenaren hebben van diezelfde VNG wél een welverdiende goede nieuwe cao gekregen, zonder dat hiervoor financiële dekking uit Den Haag was.
Peter Wiechmann, FNV-bestuurder Sociale Werkvoorziening: 'Er is simpelweg sprake van discriminatie. Ambtenaren krijgen wel een loonsverhoging en mensen met een arbeidsbeperking die exact hetzelfde werk doen niet. Deze werknemers verdienen slechts rond het minimumloon en de dagelijkse boodschappen kunnen ze nauwelijks nog betalen. Ze verdienen óók meer, want ze zijn niet minder.'
FNV en CNV dringen al langer aan op aanvullende afspraken voor de cao Sociale Werkvoorziening en cao Aan de slag, waar zo'n 75.000 werknemers met een arbeidsbeperking onder vallen. Beide cao's zijn afgesloten op het moment dat er nog geen sprake was van stijgende inflatie. De vakbonden willen dat alle lonen in deze cao's met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 met 10,15% verhoogd worden.
Ook moet de reiskostenvergoeding aangepast worden aan de hogere brandstofkosten. Dat betekent een verhoging van 10 naar 21 cent per kilometer. Wiechmann: 'Werknemers moeten nu soms kiezen tussen het ov betalen om naar hun werk te gaan of boodschappen doen.'