Zoals je in ons laatste nieuwsbrief en in de community hebt kunnen lezen vond maandag 13 januari een periodiek overleg plaats met je werkgever ING. Hieronder lees je welke punten we vanuit FNV Finance hadden ingebracht.
Zoals je weet is er een nieuw wettelijk kader voor pensioenen. Eén onderdeel daarvan is ook de afschaffing van de doorsneesystematiek. De afschaffing is nodig om het systeem eerlijker, transparanter en toekomstbestendiger te maken. Deze afschaffing kost geld en is een compensatie voor afgesproken. Maar als je als medewerker voor de invaardatum/ transitiedatum uit dienst gaat en niet bij een volgende werkgever wordt gecompenseerd loop je dit bedrag mis. Dit kan in geval van een niet-vrijwillig vertrek zoals bijvoorbeeld vanwege een reorganisatie financieel negatief uitpakken. We hebben ING laten weten dat we graag een alternatieve compensatie willen afspreken voor deze groep. Aangezien dit na het sluiten van het sociaalplan heeft voorgedaan zou dit als addendum bij het sociaalplan moeten komen. Hier wil FNV Finance zsm afspraken over maken met ING.
Bij FNV Finance kwamen een aantal meldingen binnen over een pilot die is gehouden met GitHub Co-pilot. Signalen van de werkvloer zijn dat het werktijd reductie oplevert. Daarom hebben we ING gevraagd wat het doel en uitkomst is van deze pilot. Is ING van plan om tijd te reduceren, personeel te reduceren of juist meer werk aan te nemen om de bespaarde tijd opnieuw in te vullen. Er is afgesproken dat ING bij het volgend PO overleg hier meer over zal vertellen en meer kleuring zal geven.
In de nieuwe cao 2025/2026 is de 80-90-100 afspraak gemaakt. Wij krijgen berichten van medewerkers die vrijwillig minder zijn gaan werken tegen inlevering van loon en pensioen, die graag toch gebruik van deze regeling willen maken maar dan op basis van hun “oude” (fulltime) uren. De afspraak is dat je minimaal voor 6 maanden het aantal uren gewerkt moet hebben die als de basis voor de 80-90-100 genomen wordt. Sommige medewerkers doen dus nu een aanvraag om weer voor die 6 maanden meer uren te gaan werken om daarna alsnog van de 80-90-100 regeling gebruik te maken. Enkele medewerkers hebben zich bij ons gemeld dat hun verzoek daarvoor niet wordt goedgekeurd. ING heeft bevestigd dat een dergelijke aanvraag goedgekeurd moet worden door de manager, en dat daar een aantal randvoorwaarden aan zitten (er moet budget zijn, er moet voldoende werk zijn, etc).
Hier komen uiteenlopende vragen over binnen. Vragen als; wordt deze afspraak voortgezet, wat is dan het nieuwe budget, besteltermijn van een mobiele telefoon voor werk etc etc. Hoewel dit een afspraak is tussen ING en OR hebben we vanuit FNV Finance de vragen wel onder de aandacht van ING gebracht. Ook om ze te laten weten dat het leeft bij de medewerkers.
Naast bovenstaande onderwerpen hadden we nog een aantal actiepunten uit de laatste PO in 2024, aangaande Leeuwarden. Hier is een korte update op gekomen op de stand van zaken waar alleen nog wat puntjes op de i moesten. Zodra alles is afgerond zullen we hier op korte termijn over communiceren.
Tot slot hebben we kort stilgestaan bij de stemuitslagen over de cao en het vervolg van het proces. FNV Finance en CNV hebben met ruime meerderheid vóór gestemd. De Unie heeft aangegeven dat, ondanks een minderheid van hun leden voor de cao heeft gestemd, hun bestuur heeft besloten de cao toch te ondertekenen. Om dit zorgvuldig af te stemmen, worden in de komende weken aanvullende procesafspraken gemaakt.
Zodra dit proces is afgerond zal FNV Finance met sociale partners om de tafel zitten om zorgvuldige afspraken te maken over het raamwerk van de PFG beoordelingssystematiek, de VR, ploegendienst en alle andere belangrijke onderwerpen.
Het is belangrijk dat ING-medewerkers zich organiseren en actief meedoen met FNV Finance. Dit is wat je kunt doen:
Mocht je naar aanleiding van bovenstaande vragen of opmerkingen hebben, of wil je ons actief meehelpen om betere arbeidsvoorwaarden voor elkaar te krijgen of deel te nemen in onze kadergroep, laat ons dit vooral weten door te mailen naar duygu.akcay@fnv.nl.