Dag drie van de cao-onderhandelingen voor ING

Op 21 oktober vond de derde onderhandelingsronde plaats

Door Redactie 23 oktober 2024

Uit de enquêtes die FNV Finance heeft gehouden onder de ING-medewerkers wordt duidelijk dat loon (koopkrachtherstel en -behoud) stipt op nummer 1 staat. De 32-urige werkweek middels slimmer werken staat voor jullie op nummer 2.

Vrouw is aan het typen

32-urige werkweek

We hebben toelichting gegeven op ons voorstel voor de 32-urige werkweek en de uitkomsten van de enquête onder ING-medewerkers gedeeld. De 32-urige werkweek is bedoeld als werktijdsreductie door middel van slimmer werken. FNV Finance is de enige partij aan tafel die de 32-urige werkweek in haar inzetbrief heeft staan. Daarom is door sociale partners overeengekomen dat ook de andere vakorganisaties hierover input zullen verzamelen vanuit hun achterban. Op het volgend overleg zullen we met sociale partners hierover verder spreken.

‘Pay for growth’

ING heeft de uitgangspunten rondom ‘Pay for Growth’ nog meer verduidelijkt. Deze moeten nu verder worden uitgewerkt. Het onderwerp komt terug op de agenda van het volgend overleg.

Koopkrachtherstel en koopkrachtbehoud

Er is duidelijk verschil van inzicht tussen de partijen wat betreft de opgelopen inflatie-achterstand van de medewerkers. De door FNV Finance voorgestelde loonsverhoging van 7% is belangrijk en nodig om werknemers te beschermen tegen de effecten van inflatie, zodat hun koopkracht wordt hersteld en behouden blijft. Dit helpt niet alleen om het levensstandaard te waarborgen, maar stimuleert ook de economie doordat hogere lonen leiden tot meer consumentenbestedingen.

Daarnaast draagt de loonsverhoging bij aan het behoud van motivatie en welzijn van werknemers, wat hun productiviteit verhoogt. Bedrijven die ondanks de inflatie winst maken, hebben een sociale verantwoordelijkheid om hiermee ook hun medewerkers financieel te ondersteunen.

Vragen of opmerkingen?

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande vragen of opmerkingen hebben, laat ons dit dan vooral weten door te mailen naar duygu.akcay@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.