ING blijft vasthouden aan flexibele premieregeling (FPR)

FNV wil voorwaarden stellen en harde afspraken maken

Door Redactie 1 juli 2024

Afgelopen week hebben we opnieuw aan tafel gezeten met ING om verder te spreken over de ING-pensioenregeling. Ondanks al onze argumenten voor een solidaire premieregeling (SPR), geeft ING toch aan vast te houden aan een flexibele premieregeling (FPR).

ING blijft vasthouden aan FPR pensioenregeling

Risico’s beperken voor werknemers

Pensioen is één van je belangrijkste arbeidsvoorwaarden met een grote financiële waarde. Uiteraard willen we op een dermate belangrijk thema niet buiten spel laten zetten. Wat ons betreft, zijn er voorwaarden en harde afspraken nodig om de meeste risico’s en nadelen van een flexibele premieregeling (FPR) te verminderen of weg te nemen, hoewel dat helaas niet volledig mogelijk is. Maar zo kunnen werknemers en gepensioneerden van ING uitzicht houden op vergelijkbare pensioenresultaten als in een SPR. Wij nemen zo onze verantwoordelijkheid en hebben onderstaande aanvullende voorstellen gedaan om de flexibele premieregeling (FPR) te verbeteren.

Aanvullende voorstellen als tussenoplossing

1. Er komt een Risicodelingsreserve (RDR) in de FPR die bij aanvang met minimaal 1% van het totale pensioenvermogen het CDC-fonds initieel wordt gevuld, om het risico dat de RDR leeg raakt te vermijden. Is de dekkingsgraad ruim genoeg, dan wordt deze reserve met 3% van het vermogen gevuld. Verder wordt jaarlijks in het periodiek overleg bekeken hoe de RDR zich ontwikkeld. Op het moment dat het risico te groot wordt en het geld op raakt, zullen vakorganisaties en ING overleggen hoe dit op te lossen.
  2. ICP gaat als uitvoerder van de nieuwe regeling zowel de ‘vaste’ als de ‘flexibele uitkering’ verzorgen, afhankelijk van de keus die deelnemers rond pensioendatum maken, zodat er geen ‘shoprecht naar buiten’ ontstaat. De flexibele uitkering wordt de ‘default’ (de standaard). Om de garanties van een ‘vaste uitkering’ te kunnen geven, sluit ICP zo nodig een herverzekeringscontract.
  3. Het PF biedt maximaal een keus uit 3 beleggingsprofielen (life cycles). De ‘Default’ wordt optimaal gebaseerd op de samenstelling en verwachte ontwikkeling van de populatie van het fonds, de uitkomsten van het Risico preferentie onderzoek (RPO), de wetenschappelijke inzichten met betrekking tot beleggingsbeleid van pensioenfondsen met vergelijkbare populaties en op, door deelnemers gedragen, uitgangspunten m.b.t. Environmental, Social en Governance (ESG) beleid. Andere aangeboden keuzemogelijkheden zijn heldere afwijkingen van de default.
  4. Er komt één uitkeringscollectief met procentueel dezelfde stijgingen en eventuele dalingen. Premie en ambitie zijn minstens eens in de vijf jaar onderwerp van gesprek in het cao-overleg en zoveel vaker als gewenst door minstens één van de vakorganisaties.
  5. De premie wordt verhoogd tot het fiscale maximum (spaarpremie van 30%) van de pensioengrondslag, zonder een zwaardere premieverdeling voor werknemers, zodat op termijn het pensioenresultaat vergelijkbaar kan blijven met die van een SPR.
  6. Een zorgvuldige keuzebegeleiding op alle te kiezen elementen wordt vormgegeven door ING en/of het pensioenfonds. Deelnemers die neigen tot keus voor ‘vaste uitkering’, worden gestimuleerd en krijgen een vergoeding om een onafhankelijke financieel adviesgesprek aan te gaan.

Hoe nu verder?

Volgende week spreken we verder met ING, uiteraard zullen we je daarna weer op de hoogte houden van de nieuwe ontwikkelingen. Mocht je naar aanleiding van bovenstaande vragen of opmerkingen hebben, laat ons dit vooral weten door te mailen naar duygu.akcay@fnv.nl.