Bouwvakkers staan op de stoep bij VNO-NCW Noord: Neem ons serieus!

Staking voor permanente en verbeterde zwaarwerkregeling

Door Redactie 13 juni 2024

De 2 belangrijke moties voor een permanente zwaarwerkregeling die onlangs werden ingediend in de Tweede Kamer werden weggestemd. En dit betekent opnieuw acties vanuit FNV Bouw! Op woensdag 12 juni legden circa 100 bouwlieden het werk neer en verzamelden zich op de stoep bij VNO-NCW in Groningen. In twee touringcars arriveerden de actievoerders bij het kantoor van de ondernemersvereniging.

VNO-NCW blijft bij standpunt

Na eerdere ludieke- en zichtbaarheidsacties in het land, onder meer in Loppersum, bleek de houding van VNO-NCW ten opzichte van de zwaarwerkregeling nog onveranderd. Daarom werd met een doodskist - met daarin een volledig kapotgewerkte bouwvakker - en rookbommen opnieuw aandacht gevraagd om de regeling te verbeteren en te verlengen. Enigszins met een knipoog, maar natuurlijk met een serieuze ondertoon voor het probleem: Zwaarwerkregeling gemist? Bouwvakker tot in de kist!

Actievoerders hebben 3 eisen

Onder aanvoering van timmerman Aart Brauns werden de 3 eisen van de vakbonden door de aanwezige bouwvakkers overhandigd aan een medewerker van VNO-NCW. De vakbonden willen dat de regeling niet alleen verlengd wordt, de regeling moet permanent worden. Daarnaast moet de regeling worden verbeterd, zodat werknemers die gebruik maken van de regeling hun pensioen niet naar voren hoeven te halen. FNV-bestuurder Johan Kiel benadrukte nogmaals dat het niet zo mag zijn dat iemand achter zijn of haar bureautje in Den Haag bepaalt wat zwaar werk is. Cao-partijen hebben kennis van de sector, zij moeten bepalen wat zwaar werk is!

Niet serieus genomen

Lid van het algemeen bestuur van de FNV, Piet Rietman, sprak de bouwvakkers toe. De vakbonden en bouwvakkers voelen zich totaal niet serieus genomen door de politiek en werkgevers. Naast de eerdere ludieke- en zichtbaarheidsacties, liep er op 14 mei jongstleden ook een ultimatum af. Maar ook daar is tot op heden niks mee gedaan door politiek Den Haag. Dit terwijl zwaar werk blijft bestaan. Het is een illusie om te denken dat dit opgelost kan worden door maatregelen rondom duurzame inzetbaarheid te nemen. In de bouw wordt al jaren ingezet op duurzame inzetbaarheid. Het effect daarvan is zichtbaar, maar neemt helaas af na de leeftijd van 55 jaar.

Ook jonge bouwvakkers willen regeling

De actie van woensdag liet zien dat de jongeren in de sector zich ook bewust zijn van de noodzaak van de regeling. Zij geven aan dat ze het zware werk niet gaan volhouden tot hun pensioenleeftijd. Daarnaast valt ook te concluderen dat men bereid is om harder actie te voeren. Niet alleen in de bouwsector, maar ook in het openbaar vervoer en door de politie. Verder zijn de havenmedewerkers ook bereid tot hardere acties. Samen sterk voor zwaar werk!