Succes: Regeling eerder stoppen met zwaar werk

Actievoeren loont

Door Redactie 18 oktober 2024

Na maanden van acties en stakingen is er zekerheid voor mensen met zwaar werk. De FNV heeft samen met andere vakbonden een regeling onderhandeld met minister Van Hijum, waardoor zij tot 3 jaar eerder kunnen stoppen. Piet Rietman, hoofdonderhandelaar, benadrukt: “Deze regeling biedt zekerheid voor iedereen met zwaar werk, ook voor mensen met een kleine spaarpot. Dit resultaat is te danken aan onze FNV-leden.

Zwaar werk, eerder stoppen.

Wat is er afgesproken?

Onze inzet was altijd een permanente en verbeterde regeling voor mensen met zwaar werk. We wilden ook dat in de sectoren bepaald wordt wie er voor in aanmerking komen. Dankzij de acties in het openbaar vervoer, de bouw, metaalsector, industrie, schoonmaak, zorg en bij de politie hebben we dat allemaal binnengehaald!

• Een structurele regeling: Of je nu in de zestig bent of net gestart bent met werken, je kunt rekenen op de mogelijkheid om op tijd te stoppen.
  • Sectoren bepalen wat zwaar werk is: Aan de cao-tafels wordt bepaald wat zwaar werk is. Dus er is een regeling die alleen geldt voor mensen met zwaar werk.
  • Hoger bedrag: Het jaarlijkse bedrag stijgt met € 3.600 naar ongeveer € 30.000. Zo kunnen ook mensen met een lager inkomen gebruik maken van de regeling, en het helpt mensen met een middeninkomen.
  • Geen maximum aantal mensen: Dus er valt niemand buiten de boot omdat het maximum bereikt is.
  • Geen inkomensgrens: Of je zwaar werk hebt, is bepalend of je voor de regeling in aanmerking komt, niet de hoogte van je inkomen.

Hoe nu verder?

Nadat de nieuwe regeling is goedgekeurd door het FNV-ledenparlement en door de politiek, moeten we hem verzilveren aan de cao-tafels. Vanaf nu kunnen we betere afspraken maken voor mensen met zwaar werk. Aan de cao-tafel spreken we onder andere af wie er gebruik kan maken van de regeling en de exacte hoogte van het bedrag. Daar hebben we een sterke vakbond voor nodig. Piet Rietman: “We hebben gezien dat we veel kunnen bereiken als we samen de straat op gaan en in actie komen. Mocht het in Den Haag of aan de cao-tafels spaak lopen, dan staan we er weer, maar dan met meer mensen. Nu is het de tijd om je aan te sluiten bij de grootste vakbond en je collega’s vragen om dat ook te doen.

Of maak je collega lid en verdien een tientje.