Arbeidsongevallen in de bouw zijn vaak te voorkomen

Door Redactie 28 maart 2023

Elke dag gebeuren er ongelukken op de bouwplaats die in veel gevallen voorkomen hadden kunnen worden. Het is belangrijk dat iedereen zijn werk veilig kan doen. Werkgevers en werknemers moeten zich hiervoor inspannen door risico’s op een rij te zetten, maatregelen te nemen om te zorgen dat er veilig wordt gewerkt en deze ook na te leven. Maar wat is nu een arbeidsongeval en welke komen het meest voor in de bouw?

Wat is een arbeidsongeval?

Volgens de Arbowet is een arbeidsongeval een gebeurtenis op het werk of in werktijd die onmiddellijk leidt tot schade aan de gezondheid. De werkgever is verplicht ernstige arbeidsongevallen direct telefonisch aan de Arbeidsinspectie te melden.

Ernstige arbeidsongevallen zijn ongelukken die ervoor hebben gezorgd dat iemand in het ziekenhuis terecht komt, blijvende schade oploopt of zelfs overlijdt. Ondanks deze verplichting, melden werkgevers naar schatting 50% van de meldingsplichtige arbeidsongevallen niet bij de Arbeidsinspectie. Als we weten welk soort ongelukken er op de bouw vaak voorkomen, kunnen we ook bepalen welke maatregelen nodig zijn om ze te voorkomen.

Valongevallen

In de bouwsector draait het natuurlijk allemaal om bouwen en dat is vaak in de richting van de hemel. Het is dus niet gek dat een val van hoogte een veelvoorkomend arbeidsongeval is. Denk hierbij aan een ladder die niet helemaal goed staat of werken op een onveilige steiger.

Je kan dit voorkomen door middel van randbeveiliging, waarschuwingsbordjes en vallijnen.

Je bewust zijn van deze gevaren is minstens even belangrijk. Als je vaak op grote hoogte werkt, wordt je namelijk automatisch onvoorzichtiger. Ook is het belangrijk dat er aandacht is voor het veilig gebruik van ladders en het gebruik van de juiste valbeveiligingsmiddelen.

Vallende voorwerpen

Geraakt worden door voorwerpen komt ook veel voor. Zoals bouwmaterialen die vallen tijdens transport of rondvliegende voorwerpen door harde wind. Omdat er in de hoogte wordt gewerkt en er zware voorwerpen worden gehesen kan er ook iets naar beneden vallen. Het is belangrijk om persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken zoals veiligheidsschoenen en helmen. Voor de kraanmachinist is het hebben van een goed opgeleide rigger (hijsbegeleider) heel belangrijk, omdat zij het extra paar ogen zijn op de bouw.

In deze video van de Arbeidsinspectie zie je waar zij op letten tijdens hun controles:

Bekneld worden door machines

In de bouw werk je met zwaar gereedschap en zware machines. Het bekneld raken of geraakt worden door machines of gereedschap staat ook op het lijstje met veelvoorkomende arbeidsongevallen in de bouw. Wanneer je bekneld zit of als er iets zwaars op je valt kunnen je spieren, bloedvaten en zenuwen beschadigd raken. In sommige gevallen leidt dit tot amputatie of kan je door een beknelling zelfs overlijden. Het voorkomen hiervan is dus heel belangrijk. Waarschuw voor bewegende delen en zorg dat je niet langs bewegende machines of gereedschappen wandelt.

Vertillen of verdraaien

In de bouw werk je met zware materialen die een grote belasting geven op je lichaam. Een verkeerde beweging kan dan ook grote gevolgen hebben en ervoor zorgen dat je wekenlang wordt uitgeschakeld. Het gebruiken van hulpmiddelen bij het tillen is verstandig, net zoals het volgen van een tilcursus. Zo kun je de juiste tiltechnieken aanleren, waardoor onder meer het risico op rug- en schouderklachten afneemt. Meer info over veilig tillen vind je op fnv.nl/tiltest.

Struikelen en uitglijden

Wie is er nu niet een keer uitgegleden of gestruikeld over een losliggend voorwerp? Het kan overal gebeuren, maar op de bouwplaats is er toch extra risico. Dit komt omdat er met vloeistoffen wordt gewerkt, het weer er vaak vrij spel krijgt en omdat bouwmateriaal en gereedschap vaak rondslingert. Het voorkomen begint dus bij het netjes opbergen van gereedschappen en bouwmaterialen en gelekte vloeistof op te ruimen.

Met ons in gesprek over veilig werken?

Woensdag 29 maart 2023 is het Bewust Veilig-dag en wij besteden deze hele week extra aandacht aan bewust veilig werken. Hoe we dat doen? Door bouwlocaties te bezoeken en in gesprek te gaan met werknemers! Wil jij ook met ons in gesprek? Stuur dan snel een mail naar DIBouw@fnv.nl met je gegevens (naam en telefoonnummer) en het adres van je bouwlocatie. Wie weet tot snel!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.