Haagse bouwvakkers weer in actie voor blijvende zwaarwerkregeling

'De meesten halen nu op het tandvlees hun pensioen'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 18 juni 2024

Bouwvakkers in het hele land blijven actievoeren voor een goede en blijvende zwaarwerkregeling (RVU). Woensdag komen zo’n tachtig mensen van bouwplaatsen rond de Tweede Kamer naar de Koekamp in Den Haag. Voor hen en duizenden collega’s is het bittere noodzaak dat zij eerder kunnen stoppen met werken.

FNV: Actie bouwvakkers

Zeker zeventig bouwvakkers verzamelen zich om 12.00 uur aan de Koekamp, vlakbij het Malieveld. Daar zullen dakdekker Ed van der Want, dagelijks bestuurder Piet Rietman van de FNV en Tweede Kamerleden Bart van Kent (SP) en Luc Stultiens (GroenLinks-PvdA) met hen spreken.

Fysiek ontzettend zwaar werk

Peter van der Put, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘Je wilt niet weten wat een bouwvakker in zijn werkende leven allemaal moet verstouwen. Het is fysiek ontzettend zwaar werk. De meeste bouwvakkers halen op hun tandvlees hun pensioen. Zij beginnen vaak al op jonge leeftijd met werken en hun knieën, hun rug en andere lichaamsdelen zijn op een gegeven moment op. Daarom moeten zij ook in de toekomst de kans krijgen om eerder te stoppen met werken. Wij blijven in actie komen tot de politiek en de werkgevers naar ons luisteren.’

Regeling moet ook na 2025 door

De FNV en bouwvakkers in het hele land eisen dat de nu nog tijdelijke zwaarwerkregeling (Regeling Vervroegd Uittreden) ook na 2025 blijft bestaan. Verder moet het voor werkgevers makkelijker worden om mensen aan de regeling te laten meedoen. Dat kan door het verhogen van het boetevrije bedrag dat bedrijven mogen uitkeren aan werknemers die gebruik maken van de regeling. Tot slot vindt de vakbond dat het aan de partijen aan de cao-tafel is om te bepalen wat zwaar werk is.

Honderden bouwvakkers voerden al actie

Het overleg over het verlengen en verbeteren van de regeling is eind vorig jaar vastgelopen. Werkgeversorganisatie VNO/NCW en politiek Den Haag weigeren om verder te praten met de FNV en andere vakbonden. Sindsdien hebben honderden bouwvakkers actie gevoerd, onder andere in Groningen, Maastricht, Den Haag, Loppersum, Nijmegen en Heerhugowaard. Op een ultimatum dat FNV, CNV en VCP op 1 mei naar de politiek stuurden, is geen enkele reactie gekomen.

70% houdt het niet vol tot pensioen

De houding van Den Haag en de werkgevers is opvallend, want daarmee negeren zij de angsten en wensen van een groot deel van de Nederlandse bevolking. Opinieonderzoek van Ipsos I&O in opdracht van de FNV toonde begin juni aan dat 70% van de mensen met zwaar werk denkt dat werk niet vol te houden tot ze met pensioen mogen. Ook wil het overgrote deel (79%) van de kiezers van de formerende partijen (NSC, BBB, VVD en PVV) voortzetting van de zwaarwerkregeling.