Alsnog onderhandelingsresultaat voor cao Tuinzaden

Werkgevers hebben een verbeterd cao-bod op tafel gelegd

Door Redactie 5 juli 2024

Deze week is zo vlak voor de zomer alsnog een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao Tuinzaden. Werkgevers hebben een verbeterd cao-bod op tafel gelegd ten opzichte van het door ons afgewezen eindbod van januari. Dit nieuwe onderhandelingsresultaat leggen we ter stemming aan de leden voor.

eens of oneens.

Werkgevers wilden toch nieuwe cao

Sinds het afwijzen van het eindbod van januari heeft de FNV samen met CNV en de kaderleden veel grote tuinzaadbedrijven bezocht, daar geflyerd en informatie verspreid en medewerkersbijeenkomsten gehouden. Daarnaast hebben we natuurlijk informeel contact gehouden met werkgevers in de Tuinzadenbranche. Duidelijk werd dat een deel van de werkgevers alsnog tot een cao wilden komen en dat een ander deel bij het eindbod wilde blijven. In juni heeft Plantum namens werkgevers laten weten dat de meerderheid van de werkgevers toch alsnog tot een cao wil komen en dat ze daarover met ons in gesprek wilden. We hebben toen aangegeven dat natuurlijk te willen, maar dat er dan wel een beter cao-bod op tafel zou moeten komen.

Verbeterd cao-bod

Dinsdag 2 juli heeft uiteindelijk dat overleg plaatsgevonden. Werkgevers hebben daar een nieuw cao-voorstel op tafel gelegd, dat gebaseerd is op het eindbod van januari 2024, maar zal gaan gelden voor twee jaar in plaats van één jaar en met de volgende loonsverhogingen:

• 1 januari 2024: 5%
  • 1 juli 2024: 0,5%
  • 1 januari 2025: 3%

Met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 een loonsverhoging van 5%. Het is nu voor het eerst dat we het voor elkaar hebben gekregen dat ook een loonsverhoging met terugwerkende kracht wordt uitbetaald. Daarnaast mede door onze druk hebben we nog een extra 0,5% in 2024 kunnen binnenhalen. Totaal komen we op 8,5% loonsverhoging voor twee jaar. Helaas compenseren we nog steeds niet volledig inflatie en is er nog steeds sprake van koopkrachtverlies.

Dankzij inspanningen actieve leden

Dit bod is beter dan het eindbod van januari en gezien de omstandigheden acceptabel. Het verbeterde resultaat is bereikt door de afwijzing van het eerdere bod, de inzet van actieve leden, bedrijfsbezoeken, flyeren, informatie verspreiden en medewerkersbijeenkomsten. Op woensdag 3 juli hebben de cao-commissies van de FNV en CNV besloten dit onderhandelingsresultaat voor te leggen aan de leden. Wij vinden dit het maximaal haalbare op dit moment.

Breng je stem uit

FNV is een vereniging. In een vereniging hebben de leden het uiteindelijk voor het zeggen. Daarom leggen we dit onderhandelingsresultaat ter stemming aan jou voor. We vragen je dus je stem uit te brengen vóór donderdag 1 augustus 2024. Een meerderheid van de leden beslist of dit onderhandelingsresultaat uiteindelijk ook echt een cao gaat worden.

Stem

Check jouw gegevens in Mijn FNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in Mijn FNV bij jouw e-mailvoorkeuren.

Word lid en jij kunt ook stemmen!

Alleen leden kunnen stemmen over het onderhandelingsresultaat voor de cao Tuinzaadbedrijven. Ben je nog geen lid? Als je nu lid wordt van de FNV, kun jij ook je stem uitbrengen.

Sluit je aan

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd een mail sturen naar jeroen.brandenburg@fnv.nl.