Nieuwe cao Tuinzaadbedrijven is een feit!

84% van de FNV-leden stemde voor

Door Redactie 2 augustus 2024

Het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven is door maar liefst 84% van de leden goedgekeurd. Er is een looptijd afgesproken van 24 maanden en in die periode stijgen de lonen met 8.5 %. De nieuwe cao is nu een feit!

Cao nieuws.

Loonafspraak

De werkgevers hebben op 2 juli een nieuw cao-voorstel op tafel gelegd, dat gebaseerd is op het eindbod van januari 2024, met de volgende loonsverhogingen.

• Per 1 januari 2024: 5%
  • Per 1 juli 2024: 0,5%
  • Per 1 januari 2025: 3%

Met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 wordt er een loonsverhoging van 5% uitbetaald en een verhoging van 0,5% per 1 juli 2024. Het is nu voor het eerst dat we het voor elkaar hebben gekregen dat ook een loonsverhoging met terugwerkende kracht wordt uitbetaald. Mede dankzij de gezamenlijke druk die we hebben uitgeoefend, hebben we nog eens extra 0,5% in 2024 kunnen binnenhalen. In totaal komen we uit op een loonsverhoging van 8,5%. Helaas compenseren we daarmee nog steeds niet volledig de opgelopen tekorten door de hoge inflatie en is er nog steeds sprake van koopkrachtverlies.

Hoe nu verder

We gaan nu samen met Plantum werken aan de definitieve cao-tekst. Inhoudelijk zal er verder niks veranderen aan de cao. We zullen je zo snel mogelijk informeren als we de cao-tekst op onze website publiceren. Daarna zijn we nog niet klaar. De FNV is niet alleen actief tijdens cao-onderhandelingen. De komende tijd gaan we hard aan de slag om de vakbondsmacht ook binnen de zaadbedrijven te versterken. Alleen als medewerkers georganiseerd zijn kan je samen veranderingen bereiken. Ben je nog geen lid? Word dat dan alsnog lid want samen staan we sterk!

Nodig je collega uit!

Ben je al lid, deel dit nieuwsbericht met je collega's die (nog) geen lid zijn van de FNV. Ze zijn van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en je krijgt van ons een tientje op je bankrekening!

Nodig jouw collega uit

Als je lid wordt van de FNV, kun jij ook je stem uitbrengen en invloed uitoefenen op jouw cao.