Nieuwe tekst cao Tuinzaadbedrijven beschikbaar!

Belangrijkste verbeteringen en loonsverhogingen op een rij

Door Redactie 4 oktober 2024

Na een uitdagende periode van cao-onderhandelingen hebben de leden voor de zomer ingestemd met de nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. De afspraken zijn nu officieel vastgelegd.

Cao nieuws.

Belangrijkste afspraken

Hoewel we tijdens deze onderhandelingen niet alle wensen hebben kunnen realiseren, zijn er toch een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Enkele hoogtepunten zijn:

• Kortdurend zorgverlof 100% loonvergoeding.
  • De minimale verhoging bij de periodieke beoordelingssystematiek is gestegen van 1,75% naar 2%.
  • Looptijd cao: 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
  • Loonsverhoging:
    • Per 1 januari 2024: 5%
    • Per 1 juli 2024: 0,5%
    • Per 1 januari 2025: 3%

In totaal komt dit neer op een loonsverhoging van 8,5% over twee jaar. Helaas is deze verhoging nog onvoldoende om de inflatie volledig te compenseren, en blijft er sprake van koopkrachtverlies. We zullen ons bij de cao-onderhandelingen volgend jaar wederom inzetten voor het verbeteren van jouw koopkracht.

Dankzij de inzet van actieve leden

Dit verbeterde cao-resultaat is tot stand gekomen dankzij de inzet van actieve leden die het eerdere bod hebben afgewezen. Door bedrijfsbezoeken, flyeren, het verspreiden van informatie en medewerkersbijeenkomsten hebben we samen dit resultaat behaald. We vinden dit het maximaal haalbare op dit moment maar we blijven strijden voor verdere verbeteringen in de toekomst.

Vakbondscontributie declareren

Je kunt jouw vakbondscontributie declareren bij je werkgever! Download hier je jaaropgave en lever deze in bij de salarisadministratie.

Check jouw gegevens in Mijn FNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in Mijn FNV bij jouw e-mailvoorkeuren.

Word lid en versterk onze positie!

Wil je ook bijdragen aan een goede cao Tuinzaadbedrijven? Ben je nog geen lid? Word dan nu lid van de FNV, want samen staan we sterker.

Word lid

Deel dit nieuwsbericht met je collega's, ook als ze nog geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we alleen door onze informatie te delen en te bespreken. Collega’s die nog geen lid zijn, zijn van harte welkom om zich aan te sluiten. Ga het gesprek aan over het belang van de vakbond, maak je collega lid en verdien een tientje!

Vragen of opmerkingen?

Heb je vragen? Mail gerust naar jeroen.brandenburg@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.