Onderhandelingen nieuwe cao Open Teelten gestart

Dit willen wij in jouw nieuwe cao

Door Redactie 24 mei 2024

Op 22 mei zijn de onderhandelingen met de werkgevers voor de nieuwe cao Open teelten van start gegaan. De onderhandelingen beginnen altijd met de presentatie van de voorstellenbrief. Hierin staan onze eisen voor jouw nieuwe cao. Tijdens de eerste onderhandelingsronde hebben we deze brief toegelicht. Ook de werkgeversdelegatie heeft hun voorstel toegelicht.

Start onderhandelingen cao Open teelten

Herinrichting loongebouw

Op tafel ligt ook de herinrichting van het loongebouw. Door de verhoging van het wettelijk minimumloon op 1 januari 2024 is het bestaande loongebouw ‘in elkaar geschoven’. We willen in de nieuwe cao goede en eerlijk afspraken over hoe het loongebouw het beste kan worden aangepast.

Jouw wensen nemen we mee

De afgelopen tijd hebben veel leden en niet-leden uit de sector in onze cao-enquĂȘte aangegeven welke arbeidsvoorwaarden zij belangrijk vinden. We hebben deze input gebruikt om samen de voorstellenbrief op te stellen. Tijdens de onderhandelingen gaan we ons inzetten voor zaken, die voor jou belangrijk zijn.

Dit willen wij

Onze belangrijkste voorstellen zijn in het kort:

• 8% loonsverhoging per 1 juli 2024
  • Minimumloon naar 16 euro per uur
  • Reiskostenvergoeding vanaf de eerste kilometer
  • Volwaardig loon vanaf 18 jaar
  • Gelijke behandeling en beloning voor seizoensarbeid
  • Inzet flex alleen voor ‘piek en ziek’
  • Meer oog voor werkdruk en veiligheid
  • Afspraken over ‘fit naar de finish’, gezond blijven tot pensioen

Samen sterk voor een betere cao

De vakbond moet keihard strijden voor een goede cao of sociaal plan. Ook in de sector Open teelten is dat niet anders en zullen we samen met leden ons moeten inzetten voor een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden van de vakbond, want samen staan we sterk!

Als FNV-lid heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega's krijgen waar jullie recht op hebben. Nodig jouw collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!

Nodig je collega uit

Contact

Heb je nog vragen of suggesties ten aanzien van de cao-onderhandelingen? Mail dan naar Linda Slagter of Leo van Beekum, bestuurders FNV Agrarisch Groen.