Stem over het onderhandelingsresultaat cao Open Teelten

Stemmen kan tot 24 juli 10.00 uur

Door Redactie 12 juli 2024

Na intensieve onderhandelingen hebben wij, samen met CNV, een onderhandelingsresultaat bereikt met de werkgeverorganisaties in de Open Teelten. Dit resultaat bevat een loonverbetering en verbeteringen in de arbeidsomstandigheden. Wij leggen dit onderhandelingsresultaat nu voor aan alle leden.

Cao nieuws.

Wat zijn de hoofdlijnen van het onderhandelingsresultaat?

• Looptijd: 1 juli 2024 t/m 30 juni 2025
  • Loonsverhoging per 1 juli 2024 en 1 januari 2025
    • De lonen worden in 12 maanden twee keer verhoogd, met een totale verhoging van ten minste 4,5%. De eerste verhoging vindt plaats op 1 juli 2024 en de tweede op 1 januari 2025. De looptijd van deze cao is van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025.
    • Vanaf 1 juli 2024 wordt het loongebouw herzien. De lonen worden hierdoor verhoogd met minimaal 2% waarbij de verhoging varieert per loontrede. Deze aanpassing is nodig om weer structuur in het loongebouw aan te brengen. Vanwege de verhoging van het wettelijk minimumloon kwamen veel loontreden op hetzelfde bedrag uit.
    • Voor medewerkers met een loon dat hoger is dan het loon in het loongebouw geldt een verhoging van 2%.
    • Vanaf 1 januari 2025 worden de lonen verhoogd met 2,5%. Er is één uitzondering: voor functiegroep B geldt een andere berekening vanwege het wettelijk minimumloon in trede B0. De loontreden vanaf trede B1 worden verhoogd met € 0,20.
  • Jeugdlonen
    • Het vakvolwassen loon geldt voortaan vanaf 20 jaar in plaats van 21. Vanaf 17 jaar worden de jeugdloonpercentages verhoogd, wat het loon voor jongeren in het loongebouw verbetert. Dit geldt niet voor piekarbeiders, seizoenarbeiders en zaterdaghulpen.
  • Seniorenregeling (boomkwekerijen)
    • Veel gebruik van de seniorenregeling in boomkwekerijen vereist een verhoogde premie van 0,1% voor zowel werknemers als werkgevers in de deelsector boomkwekerij, om deze regeling in stand te houden.

Breng je stem uit voor jouw cao!

We realiseren ons dat niet de volledige inflatieachterstand is gecompenseerd. De onderhandelingen waren stevig, en we hebben het hoogst haalbare eruit gehaald. Je kan tot 24 juli 10.00 uur stemmen over het bereikte onderhandelingsresultaat.

Breng je stem uit

Nog geen lid?

Wil je wel stemmen, maar ben je nog geen lid? Word dan lid!

Heb je vragen?

Heb je eerst nog vragen over wat dit resultaat voor jou betekent? Wij beantwoorden graag je vragen! Stuur dan een e-mail naar Linda Slagter of Leo van Beekum, bestuurders FNV Agrarisch Groen. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen over jouw cao? Sluit je dan aan bij onze WhatsApp-community

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.