Keti Koti: samen herdenken en vieren

FNV legt een krans en staat stil bij de afschaffing van de slavernij

Door Redactie 1 juli 2024

Vandaag is het 1 juli en dus Keti Koti (uitspraak: kitti-kotti). Op deze dag herdenken en vieren we de afschaffing van de slavernij.

Keti Koti: samen herdenken en vieren

Gelijkwaardigheid, representativiteit en solidariteit

Voor de FNV is het belangrijk dat we stilstaan bij deze dag en bij deze gedeelde geschiedenis. En dat wij samen werken naar een toekomst waarin iedereen gelijke kansen heeft en gelijkwaardig wordt behandeld. Zodat we een samenleving en arbeidsmarkt creĆ«ren zonder discriminatie. Daar zetten wij ons elke dag voor in, samen met onze leden. Wij doen dit vanuit de kernwaarden van FNV: gelijkwaardigheid, representativiteit en solidariteit.

Gebroken ketenen

Keti Koti betekent letterlijk vertaald 'gebroken ketenen'. Tijdens de Nationale Herdenking Slavernijverleden in Amsterdam staan we stil bij de afschaffing van de slavernij en worden er kransen gelegd bij het Nationaal Monument Slavernijverleden. Maar ook door de rest van het land verspreid wordt de afschaffing van de slavernij herdacht en gevierd. Ons Netwerk Wereldburgers FNV heeft vandaag dan ook samen met bestuurder Gissella Arends een krans gelegd bij het Nationaal Monument Slavernijverleden in het Oosterpark in Amsterdam.