Onderzoek ministerie: arbeidsmarktdiscriminatie gigantisch probleem

Onderzoek Radboud Universiteit toont het weer aan

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 5 juni 2024

Vandaag stuurde minister Schouten de eindreportage “Verkenning Vandaag stuurde minister Schouten de eindreportage van de “Verkenning arbeidsmarktdiscriminatie moslima’s” uitgevoerd door de Radboud Universiteit, naar de Tweede Kamer. Bas van Weegberg, lid dagelijks bestuur FNV: ‘Het onderzoek toont aan dat er een gigantisch probleem is in Nederland op het gebied van discriminatie op de arbeidsmarkt.'

Structureel probleem zichtbaar gemaakt

Van Weegberg: ‘Het is goed dat dit soort onderzoeken zichtbaar maken wat veel Nederlanders tijdens hun sollicitaties ervaren, wat wij terug horen van onze leden, maar vaak moeilijk te bewijzen is. Dit onderzoek richt zich met name op moslima’s, omdat zij het als vrouw en zeker als ze een hijab dragen, extra moeilijk hebben.’edereen heeft het recht op gelijke behandeling en bescherming tegen discriminatie. Werkgevers klagen steen en been over personeelstekorten maar een groot deel blijkt niet in staat een eerlijk wervings- en selectiemodel te realiseren. Niet-discrimineren moet de norm zijn, maar vindt toch dagelijks plaats.’

Verkiezingen

De minister bevestigt in haar brief aan de Tweede Kamer ook dat de wet 'Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie'  hard nodig was. Deze wet zou ervoor zorgen dat bedrijven verplicht antidiscriminatiebeleid moeten hebben en de arbeidsinspectie kan ingrijpen als dat beleid niet wordt toegepast. Deze wet is in maart afgewezen door de Eerste Kamer. Van Weegberg: De partijen die toen tegenstemden, zorgen ervoor dat discriminatie kan doorwoekeren tijdens sollicitatieprocedures. Ik hoop dat mensen dat ook in gedachte houden als ze morgen hun stem uitbrengen bij de Europese verkiezingen of bij de volgende landelijke verkiezingen’.

De partijen die bij de stemming in de Eerste Kamer tegenstemden waren BBB, VVD, JA21, PVV, Forum voor Democratie, SGP en 50Plus.