FNV opent meldpunt loonkloof

'Geen smoesjes meer'

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 4 oktober 2024

De loonkloof tussen mannen en vrouwen is overal. Op kantoor, in de schoonmaaksector, bij apotheken, in de advocatuur en op het mediapark.

De FNV wil dit hardnekkige probleem aanpakken en opent vandaag het meldpunt ‘geen smoesjes’.

Gelijk werk, ongelijke beloning m/v

De FNV vraagt vrouwen hun verhaal te delen als zij ooit minder betaald kregen dan hun mannelijke collega. Of als ze nu vermoeden dat hun mannelijke collega’s op het werk méer verdienen voor hetzelfde werk. Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV: ‘Door ervaringen te delen, maken we de loonkloof zichtbaar en kunnen we samen zorgen voor een eerlijke beloning.’

‘Geen smoesjes meer’

‘De tijd van smoesjes is voorbij’, vervolgt Van Weegberg. ‘Vrouwen krijgen nog altijd te weinig betaald. Dit los je niet zelf op. Dat moeten we sámen doen. Vrouwen kunnen in actie komen door hun verhaal te delen, zich uit te spreken en hun recht te pakken met (juridische) hulp van FNV. Mannen door transparant te zijn naar collega´s. Werkgevers door onderzoek te doen naar de loonkloof binnen hun eigen bedrijf en dit aan te pakken. En de overheid door te zorgen voor goede wetgeving over loontransparantie.

7 november expertmeeting in Nieuwspoort, Den Haag

Donderdag 7 november organiseert de FNV een expertmeeting in Nieuwspoort voor politici en journalisten over de loonkloof. Dan worden ook de resultaten van het meldpunt gedeeld.

14 november Equal Pay Day

Op 14 november is het Equal Pay Day in Nederland. Vanaf die dag werken vrouwen de rest van het jaar symbolisch voor niets. Vrouwen verdienen gemiddeld 13% minder per uur dan mannen. In een heel werkend leven komt dat neer op ongeveer € 300.000 die vrouwen mislopen. De loonkloof wordt heel langzaam kleiner, maar in dit tempo duurt het nog tientallen jaren.

In 2022 verdienden vrouwen gemiddeld 29,70 euro per uur en mannen 31,30 euro per uur (in 2014: 24,30 euro en 26,90 euro). In het bedrijfsleven waren de gemiddelden 22,90 euro voor de vrouwen en 27,40 euro voor de mannen (in 2014: 18,90 euro en 23,30 euro).

Lees ook De loonkloof uitgelegd
Lees ook Waarom de Wet Gelijke Beloning niet werkt