Geweld in Israël en Palestina

Door Redactie 13 oktober 2023

De FNV uit haar medeleven en solidariteit naar de familieleden, vrienden en collega’s van de slachtoffers van de geweldsuitbarsting in Israël en Palestina sinds zaterdag 7 oktober 2023. We maken ons grote zorgen over het toenemende geweld tussen Israël en Hamas, nadat er aanvallen vanuit Gaza op Israël zijn uitgevoerd.

Alleen maar slachtoffers

Wij veroordelen aanvallen op burgers ten zeerste. Er zijn al honderden doden gevallen, velen zijn gewond geraakt en anderen zijn ontvoerd. Dit recente geweld dreigt te escaleren naar een oorlog op grote schaal, met verwoestende gevolgen voor Israëli's, Palestijnen en de rest van de regio. Extremistische taal zal alleen maar bijdragen aan het conflict, wat meer mensenlevens zal kosten en het vinden van een vreedzame en rechtvaardige oplossing moeilijker zal maken.

De FNV roept alle partijen en de internationale gemeenschap op om zich in te zetten voor vrede en zorg te dragen voor het direct stoppen van oorlogsmisdaden.

De FNV heeft haar steun en medeleven betuigd aan onze collega-bonden in de regio.

Zie ook reactie ITUC: Israel Palestine - International Trade Union Confederation