FNV protesteert tegen doodstraf voor Iraanse arbeidsactiviste

De FNV heeft een protestbrief naar de nieuwe Iraanse president gestuurd

Door Redactie 30 juli 2024

Op 4 juli 2024 werd door een rechtbank in Iran het doodvonnis uitgesproken tegen de 45-jarige arbeidersactivist Sharifeh Mohammadi. De FNV heeft een protestbrief naar de nieuwe Iraanse president gestuurd waarin de bond de onmiddellijke vrijlating van de activiste eist.

arbeidsactivist Sharifeh Mohammadi

Doodstraf voor Iraanse arbeidersactivist Sharifeh Mohammadi

Op 4 juli 2024 heeft het gerechtshof in Rasht, Iran, het doodvonnis uitgesproken tegen de 45-jarige arbeidsactivist Sharifeh Mohammadi. Sharifeh, die ook industrieel ingenieur is en getrouwde moeder van een 12-jarige zoon, werd in december 2023 gearresteerd door agenten van het Ministerie van Inlichtingen. Ze werd maandenlang zonder contact met de buitenwereld vastgehouden, waarbij haar familie geen informatie kreeg over haar status of locatie. Onderzoek wijst uit dat ze ook mishandeld is.

Veroordeeld vanwege vakbondsactivisme

De rechtbank verklaarde dat Sharifeh is veroordeeld voor “gewapende rebellie tegen de staat”. Als bewijs werd onder andere haar vermeende lidmaatschap van het nationale Comité ter Ondersteuning van Vakbonden (Labor Unions Assistance Coordination Committee, LUACC) aangevoerd. Het LUACC opereert echter legaal in Iran en bovendien was Mohammadi al tien jaar geen lid meer van de organisatie.

Arbeidsrechten in Iran

Iran is lid van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), waarvan de verdragen wereldwijd het recht garanderen voor werkers om zich onafhankelijk te organiseren, collectief te onderhandelen en te staken. Toch wordt het vreedzaam opkomen voor arbeidsrechten behandeld als een misdrijf tegen de nationale veiligheid en worden onafhankelijke vakbonden niet erkend. Vakbondsactivisten lopen het risico te worden ontslagen, gearresteerd en te worden veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. En zelfs, zoals in het geval van Sharifeh, te worden veroordeeld tot de doodstraf.

De FNV zet zich in voor Sharifeh

Het bijdragen aan wereldwijde standaarden voor vakbondsrechten is een belangrijk onderdeel van het internationale vakbondswerk van de FNV. En steunt de onafhankelijke Iraanse vakbeweging in haar strijd voor fundamentele arbeidsrechten. De FNV stuurde dan ook, in navolging van Franse, Deense en Zweedse vakbonden, een protestbrief over de ter dood veroordeling van Sharifeh Mohammadi aan de nieuw gekozen president Masoud Pezeshkian. De FNV eist hierin onder andere dat de veroordeling tot de doodstraf van Sharifeh Mohammadi ongedaan wordt gemaakt en zij onmiddellijk en onvoorwaardelijk wordt vrijgelaten. Daarnaast eist de FNV dat zij, in afwachting van haar vrijlating, wordt beschermd tegen verdere foltering en andere vormen van mishandeling.

De FNV houdt de situatie, samen met andere internationale vakbondsorganisaties nauwlettend in de gaten.