Maatschappelijk verantwoord pensioenbeleggen en Palestina

'Uit omstreden beleggingen in Palestina stappen is noodzakelijk’

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 25 juli 2024

Pensioenfondsen zouden - net als banken en verzekeraars - niet moeten investeren in beleggingen die bijdragen aan mensenrechtenschendingen. Dit betekent dat in Palestina niet moet worden geïnvesteerd in bedrijven die bijdragen aan de nederzettingenpolitiek op de Westelijke Jordaanoever. Dat is de boodschap die de FNV pensioenfondsen wil meegeven, de bond zit in het bestuur van veel fondsen.

/getmedia/67e3debc-981b-4bde-a428-76946033331c/Beurskoers-beleggen.jpg

In lijn met Internationaal Gerechtshof

Zoals het Internationaal Gerechtshof vrijdag heeft bevestigd, is de bezetting van de Westelijke Jordaanoever onwettig en worden hierbij wetten geschonden die rassendiscriminatie en apartheid verbieden. FNV’er Piet Rietman, als lid van het Dagelijks Bestuur verantwoordelijk voor het pensioendossier:

‘De FNV vindt al heel lang dat de beleggingen van pensioenfondsen niet mogen bijdragen aan mensenrechtenschendingen en dat heeft ons ledenparlement vorig jaar juni nog eens bevestigd. Uit gesprekken met onze achterban blijkt dat er behoefte aan is dat de FNV specifieker en publiekelijk aangeeft wat dit precies betekent met betrekking tot de genocide in Gaza en het illegale nederzettingenbeleid. Dat doen we nu in lijn met de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof.’

Goed als ook anderen zich uitspreken

De FNV heeft weliswaar een stem in de pensioenfondsbesturen maar is daar niet in de meerderheid. ‘Wij roepen werkgevers en andere vakbonden dan ook op om ook duidelijker stelling te nemen in de pensioenfondsen. Het is goed als we ook dit onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Beleggen samen de aandacht geven die het verdient,’ benadrukt Rietman.

Fondsen moeten eigen beleid ontwikkelen

De FNV stimuleert pensioenfondsen om zelf beleid te ontwikkelen ten aanzien van mensenrechtenschendingen. De vakbond ziet de Geneefse conventies en uitspraken en resoluties van het Internationaal Gerechtshof, net als van de Algemene Vergadering, de Veiligheidsraad en de Mensenrechtenraad van de VN daar als een goede basis voor.